Just här, just nu.

I dag bjuder vi på en helande reflektion från Linda, nedskriven efter dagens utomhusklass.

Solen skiner, himlen är sådär klarblå som den bara kan vara på sommaren. Ljumma vindar får mattor och flexband att lätta lite från terrassdäcket, men inte mer än så. Vädret är perfekt för en utomhusklass. Några medlemmar har skor med sig, det är obligatoriskt på alla utomhusklasser då vi kan röra oss mellan Korsettfabrikens tre olika terrasser, på gruset, gräset och i trappan. Det enda som betecknar utomhusklasserna är just det, att de hålls utomhus, oavsett väder och vind tränar vi alltid ute.

Men idag är det igen som funderar på vädret, förutsättningarna är helt perfekta för en pilatesklass på terrassen. Brisen sveper ner genom trädkronorna på oss som väntar på att starta igång klassen, det är en efterlängtad och naturlig luftkonditionering.

-Nej, inga skor behövs idag, säger jag. I idag blir det en helt vanlig pilatesklass. Det enda ni behöver är en matta och ett flexband.

Vi startar igång med en kropsscanning, djupa andetag och armcirklar. Kropparna rör sig unisont. Ljuden från människor och bilar på Kastellgatan letar sig upp och staden är i högsta grad närvarande. Tänk, vi är mitt i stan men ändå utanför, terrasen är en halvgömd oas och enbart några grannar i hyreshusen mitt emot uppmärksammar våra rörelser.
Ibland tänker jag på vilken fantastisk möjlighet de som bor rakt över gatan har. De kan ju bara kolla upp schemat på hemsidan, rulla ut en matta på balkongen och få gratis träning. Eller till och med hänga på inifrån vardagsrummet och följa vår undervisning. Men än så länge är det ingen som gjort det, kanske vågar de inte eller så ser de våra övningar mer som en roande kvällsunderhållning när de kommer hem från jobbet…

Tillbaka till klassen, nu har vi kommit fram till den lite mer intensiva delen, “piken” som det så fint kallas. Nu SKA det vara riktigt jobbigt, det är det här vi har rört oss mot den senaste halvtimmen. Dags för teasers, större side bends och lunges med pulseringar. Svetten lackar på deltagarna, deras andning flyter på bra utan att jag behöver påminna dem om den. Ansiktsfärgen börjar gå från rosa till röd och tekniken blir svårare och svårare att behålla. De börjar blir ordentligt trötta.

-Ok, säger jag, En sista gång, sen går vi över till nedvarvning och avslutande balansövningar innan det är dags för avslappning.

Deltagarna tittar på mig och jag ser att de blir lättade, Äntligen, tänker de nog, det här började bli riktigt jobbigt.

Som genom ett trollslag tystnar trafiken. Deltagarna ligger på rygg på mattan och vilar. De uppmanas känna in kroppen, andningen och solens strålar på huden. Vinden smeker deras hår. Bröstkorgarnas hävningar lugnar sig, ansikten och axlar slappnar av, någon suckar djupt. Allt blir stilla.

Jag tittar upp och ser de gröna löven i kontrast till den blå himlen, det gula teglet och de brunare stenarnas mönster på husväggen. Så vackert det är, tänker jag.

Det kan inte finnas en bättre plats att helas på, att träna, träffas och vila på. Här får vi alla, både tränare och klubbmedlemmar, lika mycket mental återhämtning som uppbyggande av den fysiska kroppen.
Vilken ynnest att få verka med vår passion för hälsa och välmående just här, att ha möjligheten att hjälpa så många människor att återerövra kraften i sina kroppar och sinnen.

Att få vara en del av alla möten. Och att få göra det just här, just nu… Det kan inte finnas en bättre plats….

/Linda

I morgon öppnar vi igen!

Ja, äntligen är det dags att öppna upp dörrarna till Pilates Complete igen!

Vi längtar såå efter att få träffa er igen och vi är otroligt glada över att se att ni har längtat lika mycket som vi efter att  få komma tillbaka och träna igen, för i stort sett alla gruppträningsklasser är redan fullbokade! Vi har fortfarande små grupper om 10 personer på klasserna och jobbar redan ikväll på att lägga in fler klasser, inget kan göra oss gladare än att se att ni är så pepp på er pilates!

Kommande vecka startar vi även upp med våra Summer boosts igen. Två stycken tredagarskurser: Pilates för löpare och Rock the reformer, vi har några platser kvar på båda kurserna så in och boka dig direkt om du vill vara med!

Vi ses i morgon kära PC-medlemmar…

Varmaste välkommen-tillbaka-hälsningar,

Team Pilates Complete

 

 

Foto: Vegafoto

Vi ses den 3 augusti

How beautiful it is to do nothing.

And then rest afterwards.

Nu tar studion sommarlov i två veckor och vi är tillbaka på plats igen den 3 augusti. Tills vi ses igen önskar vi dig en skön sommar fylld med saker som gör dig glad, ger dig ny energi, får dig inspirerad, ger dig lugn och återhämtning och som håller dig frisk.

 

Våra sommarkurser i augusti 

Nu har hälften av våra härliga Summer Boost-kurser genomförts och i augusti väntar ytterligare några stycken sommarkurser som vi hoppas kan inspirera dig, din hälsa och ditt välmående!

PILATES FOR RUNNERS 3-5 augusti
​Oavsett om du springer ultralopp eller joggar 2 km i veckan kommer den här kursen ge dig redskap för att kunna springa skadefritt och glädjefyllt. Rörlighets-, balans- och stabiliseringsträning för dig som löptränar. Fokus ligger på fötter, ben och höfter samt på styrkeövningar för bålen.

ROCK THE REFORMER – 7-9 augusti
Pilatesträning i reformermaskinen innebär en uppsjö av valmöjligheter och på den här kortkursen får du testa tre skilda teman. Dag 1 riktas in på plasticitet. Mjukt och stretchigt tränar du dig mot en mer formbar kropp. Dag 2 koncentreras på balans och jämvikt. Glasklart fokus leder dig mot större harmoni både fysiskt och psykiskt. Dag 3 ställs siktet om till en mer styrkemässigt utmanade pilatesträning som tar dig närmare en friskare och mer hållbar fysik.

BEST OF BARRE – 10-12 augusti
Med pilatestekniken som bas och med inspiration från dans och funktionell träning, tonar, stärker och formar du hela kroppen vid balettstången. Under tre dagar får du ta del av våra bästa Barre-klasser med vår favoritmusik och de mest populära koreografierna. Högintensiva sekvenser med puls och träningsglädje som håller dig motiverad och full av energi!

SOMATIC YOGA – 14-16 augusti
Somatisk yoga är ett inifrån utforskande av kroppen genom yoga. Vi släpper taget om våra kunskaper om hur yogapositioner ska vara och går in i experimenterande och lyssnande. I en struktur av välkända yogapositioner är ingens yoga är den andres lik, vars och ens utforskande är individuellt. Du bjuds in till att lösa upp invanda mönster i kroppen och sinnet och får syn på andra möjligheter.

Just three more times!

When your pilates trainer says – Three more times! and you just know that it’s a lie…

🙂

Vi Pilatestränare får ofta höra att vi inte kan räkna…men faktum är att vi går in så otroligt mycket i varje övning som vi undervisar så att vi i stundens hetta liksom tappar bort oss, för att övningen bara måste göras en gång till, armen bara behöver sträckas liiite till eller 10 st hopp till på jumboarden kommer att ta just dig till nya höjder.

Så i grund och botten, JA! tre gånger till kanske blir fyra eller kanske till och med åtta, men det är för att vi vill ditt allra bästa och att du ska få den bästa träningen oavsett om det är en stretchig och flödande Garudaklass eller en högintensiv Reformer boost. Vi vill att du ska känna dig skönt genomarbetad och glad när du går från din träning och att du genom att träna hos oss på Pilates Complete kan känna dig stark såväl fysiskt som mentalt.

Ditt välmående är vårt mission!

Att fånga sig själv när man faller

“Balans handlar inte om att vara stilla, det handlar om att fånga sig själv när man faller.”

 

Visste du att balanssinnet är ett av de första sinnena vi tappar när vi blir äldre? De goda nyheterna är att det går att träna upp din balans och förbättra den. När du tränar din balans så stärker du hela kroppen och blir stark i leder och ligament så din kropp klarar tyngre belastningar. Dessutom är det roligt och lekfullt att träna balansen, speciellt när man använder sig av balansredskap som boll, foamroller, bosu eller balansplattor.

Vill du förbättra din balans och kanske utmana din stabilitet så häng med vår sommarkurs Pilates Balance nu till helgen!

Fredag 17 juli
Wobblies – Balans innebär förmågan att behålla jämvikten, att hitta en stadga i motvikt till det som rör sig. På balanskuddarna som vi kallar för wobblies tränar vi stående, sittande och liggande på ett väldigt roligt och ganska jobbigt sätt! Jasmin lär dig hur du övar du din balans snabbt, svettigt och effektivt.

Lördag 18 juli
Rulle – Trots att vi startar klassen ryggliggandes på rullen kan det kännas som om hela rummet är i rullning. Att balansera på stabiliseringsrullen är svårare än det ser ut och kräver både tålamod, övning och lite humor. Faller man av så är det inte långt till golvet. Vi övar upp vår styrsel i kroppen tillsammans med Khristine på en säkert och kontrollerat vis.

Söndag 19 juli
Boll – Hitta balansen på bollen med lite mer svängyta än vanligt. Inte okontrollerat men inte heller perfekt placerat. För att kunna behålla fattningen och finna stabilitet i rörelsen krävs en bra lärare, Emma coachar tredje dagens balansutmaningar på bollen med mycket glädje och mängder av energi!

Kursstart: 17-19 juli ( vecka 29 ) kl 10.00-11.15
Antal kurstillfällen: 3 ggr á 75 minuter
Pris: 1500 kr
Kursledare: Emma Cowan, Jasmin Salhi, Khristine Achacoso

Sommarens öppettider

Fram till den 20 juli kör vi fortsatt stenhårt på studion, så vänta inte utan KOM! och träna tillsammans med oss!

Vi har ett sommarschema på Gruppträning och PT Group. Du hittar veckans klasser och PT Group-tider här eller direkt i din Wondr Wall.

Pilates Complete är sommarstängt v. 30 samt v. 31.

Vi tar en micro-paus och stänger för lite sommarledigt mellan den 20 juli och den 2 augusti. Måndag den 3 augusti öppnar vi studion igen, redo att lotsa dig till en riktigt lysande comeback hösten 2020!

Glad sommar!

 

Foto: Vegafoto

Träningstips som hjälper lite extra just nu!

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Så brukar man säga när en uppgift känns övermäktig att klara själv. Om DU vill se Pilates Complete finnas kvar som en del i Göteborgs hälsobranch behöver vi din uppbackning och vi vädjar därför till dig att göra något av följande redan idag:

  • Boka in dig på någon eller några av våra grymma sommarkurser!
  • Planera in PT med någon av våra välutbildade tränare ( on line eller irl) !
  • Köp ett Helårs Grupptränings -medlemskap!
  • Knip en av de eftertraktade platserna på Ulrica Norbergs workshops hos oss i september. Äntligen kommer hon till oss!!!
  • Gå på en eller flera eventklasser tillsammans med dina kollegor i höst!
  • Delta på en halvdagsworkshop tillsammans med din partner!

Och…..rekommendera alla dina  vänner att välja Pilates Complete som sin träningsstudio från och med nu!

TACK! för att du väljer att träna hos oss! Tillsammans är vi starka!!!

 

Foto: Vegafoto

Pilates chat with Evangelia Papada

Today we talk about pilates with Evie, one of our club members, who ( just like us) is crazy about pilates. Read her answers to our questions below and feel her love for our studio and the technique.

 

Name: Evie Papada

Age: 41

Profession: Researcher at the University

Family: Sambo

 

How long have you been practicing Pilates?

I have been training Pilates since 2005. During the first years, I combined matwork pilates with cardio and gym training. I later discovered the reformer machine in a Bootcamp class, a high intensity form of training and it became my main form of exercise alongside jogging for many years.

Is it something special that you really appreciate about the pilates training?

I really enjoy having the bands in my legs when I am lying down in the reformer as well as all he exercises that require me to straighten my back.

How many times a week do you train?

I train as much as I can really! I try to come to class at least four times a week. One of the best things about the Pilates Complete membership is that it gives you access to unlimited classes per week, something which I had not experienced in my pilates training in London.

What made you start Pilates?

So, I discovered Pilates in a small studio in Hackney, London. I had heard about the benefits of Pilates, particularly in relation to maintaining a healthy spine and building a healthy posture and strong core. It felt like medicine for my back. I then realised that only had my shoulder pain improved, but the muscles in body appeared leaner too.

How did you start? 

It was matwork (Basi Pilates) and then the reformer bootcamp that really got me hooked. Since I began training in Pilates Complete, nearly seven years ago, I have been mostly training in group classes. The studio offers a wide variety of group classes including with the reformer, so I feel my training needs are satisfied.

Do you practice anything more than pilates? 

I cycle but thats all my free time allows at the moment.

Why do you practice Pilates?

I train Pilates because I simply cannot imagine my life without it! It gives me energy, a lean well trained body, it allows me to push the limits of what my body can do- the latter thanks to the methodical and professional approach of the Pilates Complete teachers. In addition, it requires a lot of concentration and therefore I get to try to mind as well. I hope to continue training Pilates for as long as I can stand on my two feet. It really enhances the quality of my life.

What difference have you noticed after started practicing pilates?

I have enjoyed both the physical and mental benefits of Pilates. Let me give you a few examples: I have always had strong legs and was rather weak and small from the waist upwards. This was just how my body was built. With years of training, I began noticing a considerable difference in my upper body, both in terms of strength, but also in relation to my build. Somehow, the upper and lower part of my body grew to be more even in size, leaner and stronger. Now the second, major difference that I noticed is in relation to my balance. I have always had a TERRIBLE balance! So much so, that I would use both legs and arms to climb small hills. I have seen an enormous improvement after training Pilates. I am a lot more confident when I need to walk on uneven or frozen terrain and I even managed to put on ice skates a couple of years ago for the first time in my life!

What do you consider to be the difference between Pilates and other exercises you have practiced?

I think that Pilates is the most balanced form of training out of all the training I have done so far. It respects my body’s own needs and it gives me the results I want.

Many people like pilates in yoga, what do you think about the comparison?

I suppose there are similarities in relation to the discipline that is required from your body when taking certain poses. But I think there are also plenty of differences. Unlike yoga, Pilates is grounded on the premise that no matter how weak certain parts of your body may be, there are techniques to rehabilitate them and make them stronger. Yoga feels a lot more repetitive, focusing on certain poses than parts of the body that require strengthening or healing. I do prefer Pilates to Yoga.

Is there something you are missing in Pilates training?

Not really. Especially now that we have trainers from both Stott and Basi Schools, I believe I have it all!

What do you think is the best thing about Pilates?

What I love about Pilates is the variety of exercises and tools available which work to improve my physical health and appearance, but they also make it a super fun and enjoyable form of training. I don’t get bored of it. It can be dynamic or not, I can do it at home, I can do Pilates exercises even as I sit in my desk at work.

Do you have a goal with your pilates training?

My aim is to maintain that wonderful feeling of energy and elasticity in my body, continue working on my balance and of course, look my best!

Do you want to add something about the training or something else?

I have trained Pilates in London, Spain, my native Greece and of course in Sweden, at Pilates Complete. I can tell you with the confidence of my international experience, the following: The team Pilates Complete is an incredible set of highly skilled, highly trained and motivated individuals who are putting an enormous effort in making every single class a unique pilates experience. The Pilates Complete Studio is a feast for the eyes and a joy to the senses! It is a gorgeous environment, with huge rooms,  high ceilings and large terraces to enjoy outdoors training in the summer. Sometime I go to my class a wee earlier just to enjoy the peace and beauty of that place. Last, but not least: the ability to train as often as you like in group classes with a very reasonable monthly fee is truly something to consider. As I mentioned above, this is the first time I get to indulge in so much pilates because it is affordable.

Do you have many friends / family who also practice pilates?

Quite a few of my friends do Pilates actually! We meet at the studio (Pilates Complete) and its always the talk of the day: how amazing we felt after the end of the class, how incredibly skilled our Pilates teachers are and so on. I working on getting my sambo to join, too.

If you would recommend pilates to anyone who is hesitant. What would you say to get them started?

To someone that is thinking of training pilates but is a little sceptical I would say the following: Give yourself a chance to do something truly healing and good for you body and mind. What is more, if you live in the Gothenburg, you have the opportunity to be taught by an A class team of trainers who will understand what you and your body needs.

 

Thank you for sharing your love for Pilates & Pilates Complete with us Evie!

Sommar, semester & support!

Nu är det semestertider för många utav oss! Vi i Team Pilates Complete både längtar efter lite ledighet samtidigt som det blir svårare än på länge för oss att slappna av och njuta av lata dagar med Covid-19 situationen ständigt närvarande.

Hela våren och försommaren har vi valt att fokusera på det som är positivt genom att sprida pilates, träningsmotivation och social samvaro efter rekommenderade restriktioner både irl på studion och online genom våra olika kanaler..

En sprudlande studio fylld av glada, skrattande och svettiga klubbmedlemmar, fullbelagda klasser utomhus och en PT-studio med ständigt uppbokade tränare är det vi vill vara och förmedla till er alla. Verkligheten har tyvärr varit annorlunda den senaste tiden. Vi är dock otroligt tacksamma över att vi haft möjligheten att hålla Pilates Complete öppet och över att många av er delar vilken stor betydelse pilatesträningen har haft för er under den här perioden. Stort tack för det!

Vi gör vårt allra bästa för att fortsätta ta fram de tjänster, träningsupplägg och produkter som NI, våra kära klubbmedlemmar och kunder efterfrågar. Vi tror på att erbjuda ett attraktivt utbud som många av er vill nyttja och vi i Team Pilates Complete hoppas från djupet av våra hjärtan att vi får se dig hos oss väldigt snart och mycket ofta de närmaste månaderna.

Somriga smultronstrån och solkyssta shell stretches…..

Linda & Jasmin,

tillsammans med hela Team Pilates Complete

 

Foto: Vegafoto