Har du friskvårdsbidrag kvar att nyttja? Ge dig en tidig julklapp!

Har du kvar ditt friskvårdsbidrag för 2019?

Om du ännu inte har använt din friskvårdspeng tycker vi att du borde göra det och ge dig själv en fin decemberpresent som eventuellt kan räcka ända in i 2020!

Hos oss på Pilates Complete kan du använda din friskvårdspeng på många olika sätt. Har du Epassi/friskvårdskuponger eller Actiway hanteras ditt köp enkelt alternativt skriver vi gärna ett kvitto till dig efter ditt köp som du kan visa upp för din arbetsgivare.

Vad ska du då välja?

En bra start är att boka en Introduktion och bli medlem för att komma igång med din träning hos oss. I denna Introduktion ingår hälsoprofil, hållningsanalys och tester för att hitta det bästa träningsupplägget just för dig samt genomgång av pilatesteknikens fem grundprinciper.

Gillar du att träna i grupp rekommenderar vi vår variationsrika gruppträning med klasser i pilates, yoga, garuda och barre. Du utmanar din balans och stabilitet med wobblies, foamroller och boll, ökar din styrka och rörlighet på reformer, tränar din teknik och kroppskontroll på mattan, och får upp pulsen med konditionsträning på jumpboard och bosu.

Vill du skräddarsy din träning och få individuell coachning och råd då passar Personlig Träning dig som handen i handsken. Vi lägger tillsammans med dig upp en plan och du får individuella råd samt ett skräddarsytt träningsprogram. Din Personliga tränare vägleder, stödjer och uppmuntrar dig att våga utmana dig själv och nå din fulla potential.Vi erbjuder Personlig träning i pilates, garuda och yoga.

Önskar du något mittemellan Gruppträning och Personlig Träning så rekommenderar vi får tjänst PT Group där du tränar personlig träning i mindre grupp med max 4 deltagare. Första tillfället får du en privat genomgång av ditt träningsprogram. Därefter tränar du i pilatesmaskiner som Reformer, V2MAX, Cadillac, Stability Chair, Ladder Barrel samt med mindre redskap som Arc Barrel, Edge och andra props, under uppsikt av en Personlig Tränare.

Utöver detta har vi ett fint utbud av workshops under hösten bl.a. Vinyasa heart, The M.R.P.L method , Yinyoga och Pilates för löpare. 

Helt enkelt hur mycket som helst att välja mellan!
Så varmt välkommen till Pilates Complete och botanisera bland all härlig träning du kan ge dig själv! Vi hoppas vi ses!

 

Foto: Vegafoto

The M. R. P. L method

The M.R.P.L method stands for
MOVEMENT, RECOVERY, PERFORMANCE, LONGIVITY.

  • MOVEMENT: Why movement quality is essential for optimal results in performance and wellness
  • RECOVERY: Why conscious recovery is fundamental for growth and development
  • PERFORMANCE: Why it is important to develop optimal physical functions, looking at elements from strength, motor control, coordination and skills for all.
  • LONGIVITY: Why it is important to consider physical longevity in practice, with regards to durability, injury mitigation, general physical care for athletic & health longevity

Lördag den 30 november kommer Matthew Griffiths till oss på Pilates Complete och håller en workshop i hur du kan förbättra din träning och dina resultat genom att välja smartare val i din dagliga träning. Läs mer och boka workshopen här 

 

 

Nordic Superfood

Vi älskar produkter som ger energi, en bättre hälsa och som är av bästa kvalitet. Just nu finner du några av våra favoriter från vår samarbetspartner Nordic Superfood i vår shop.

Nordic Superfood by Myrberg består av bär och grönt pulver-blandningar, collagen, råsaft och oljor från den vildvuxna, nordiska naturen. Helt fria från socker och andra onödiga tillsatser och finns både i pulver och i flytande form. Bär & växter från Norden har extremt mycket högre halter av antioxidanter och vitaminer än motsvarande i övriga världen så med Nordic Superfood´s produkter får du vitaminer, fibrer och mineraler på ett enkelt och hälsosamt sätt.

By Myrbergs vision är att inspirera till ett liv fyllt av hälsa och välbefinnande ur ett holistiskt perspektiv. Målet är att visa vilka effekter näringsrik mat, naturlig skönhetsvård, bastubad, motion och rätt tankar kan ge kropp & själ. By Myrberg´s produkter gör det lättare att uppnå vitalitet, energi och hållbar hälsa på ett enkelt sätt!

Vill du veta mer om produkterna kan du läsa här! 

Just nu kan du handla aroma-oljor, pulverblandningar, collagen och råsafter direkt här på studion och få med dig produkt hem. Välkommen in!

It’s never too late!

Ibland hör vi ~ nä, jag är för stel för att träna pilates eller åh ,nä jag har inte tränat på flera år, det är nog försent att börja nu. Det är aldrig försent att börja röra på sig och det spelar ingen roll om du är stel, överrörlig, gammal eller otränad.

Du startar där du är! Och att röra på sig eller att träna behöver inte handla om att vara bäst på något utan att det faktiskt ger dig en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp utifrån dina förutsättningar. Forskning visar att fysisk aktivitet också får oss att må bättre. Daglig motion har enorm effekt på kroppen men också på hjärnan. Det har visat sig att redan efter 5 minuters rörelse så förbättras nästan alla kroppens tankemässiga funktioner.

Så istället för att se ditt ex stela tillstånd nu, se alla positiva effekter som sker när du börjar röra på dig. Du blir piggare, orkar mer, klarar vardagen bättre och får mer lust till livet. Det är aldrig försent! Du har varje dag en ny chans!

“Every moment of our life can be the beginning of great things” – Joseph Pilates

Lysande träningsglädje nu på söndag 17 november

När hösten är som mörkast bjuder vi in till en lysande träningsupplevelse tillsammans med Jasmin Salhi & Linda Ahlgren. En fullspäckad förmiddag med tre inspirationsklasser på favorit-temat: TRÄNINGSGLÄDJE! 

Jasmin & Linda blandar och ger Pilates, Reformer & Garuda på det enda sätt de kan- med 100% energi och dedikation. Låt oss boosta din träningshöst och dela vår pilatespassion med dig och dina vänner. Alla kan vara med!

Datum: söndag 17 november kl.09.00-12.00
Pris: 900 kr

Program:

09.00-09.45 Pilates like a pro –Klassiska övningar med precision och placering på rullen blandas med balanserande serier på den stora pilatesbollen.

10.00-10.45 Reformer boost – Fullt ös medvetslös i en speciellt sammansatt cardioklass med reformers, bosus & bands!

11.00-12.00 Garuda genius – Mjuk och stretchig garudaklass på mattan, startar med pranayama & avslutas med en lång avslappning

Obs! Begränsat antal platser.

Boka din plats här!

 

Tips! Avsluta söndagen med en härlig plant-based brunch på Happy M Kitchen! En brunchbuffé med massor av härliga växtbaserade godsaker. Här kan du njuta av fräscha frukostalternativ som chiapudding och overnight oats. Smakrika grytor, färgglada sallader, matiga röror, soppa, bovetebröd och självklart lite sött att avsluta med. Gluten, raffinerat socker och mejeriprodukter tillhör de ingredienser vi har sorterat bort.
Lysande workshoppris för endast 179:- (erbjudandet gäller endast denna dag)

Sista dagen att buda på träning och stöd Hungerprojektet

Vi är med i Den Goda Auktionen!

Idag är det sista dagen på onlineauktionen Den Goda Auktionen där kan ni buda på Medlemskap samt Gruppträning 3 månader från oss i . Alla intäkter går oavkortat till organisationen Hungerprojektet som arbetar med att avskaffa hunger och fattigdom genom att stärka kvinnor i Afrika, Asien och Latinamerika.

När kvinnor stärks förändrar de världen till det bättre. Hunger handlar om så mycket mer än bara mat – det handlar om jämställdhet, utbildning och möjligheter.

Gå in på Tradera och lägg ett bud!

Pilatesträning för män

Många män skulle må bättre av att träna pilates, då de ofta är starka och explosiva men också stela. Stelheten kan ibland leda till smärta eller överbelastning i vissa muskelgrupper. Genom pilatesträning kan man öka sin kroppsmedvetenhet och på så vis även få en bättre teknik och en snabbare effekt av den träning man gör. Smidigheten förbättras snabbt med pilates och i kombination med styrke- och balansövningar blir kroppen mer välbalanserad och funktionell.

Mer om pilates: Pilates är en effektiv träningsmetod som kombinerar styrke-, stabilitets- och rörlighetsträning och balanserar upp kroppen så att den blir lika stark som smidig. Metoden är exceptionell med sin noggrannhet och sitt fokus på kroppsmedvetenhet vilket gör att man får snabba resultat av träningen och känner märkbar skillnad redan efter några få gånger. Pilatestekniken är dels en övningsbank med ca 500 grundövningar och otaliga modifikationer, och dels en förklaringsmodell för hur man använder kroppen mest ändamålsenligt. Pilates kan tränas med egna kroppen, med olika småredskap som boll, stabilitetskuddar, theraband mm.  och i speciella pilatesmaskiner som reformer, stability chair etc. Man kan träna både i ett lugnt tempo men även i mer atletiskt och snabbare tempo. Målet med pilatesträning är att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp.

Fira Far med träning!

I samband med Fars dag söndag den 10 november har vi ett fint erbjudande för alla män. Ge bort den bästa presenten till din pappa, man, bror, pojkvän, kollega eller killkompis eller unna dig själv en fin gåva.

Fars Dag-erbjudande 25 % rabatt på Medlemskap samt 2 PT-tillfällen

I erbjudandet ingår en personlig introduktion med hälsoprofil, hållningsanalys, tester av rörlighet, styrka och balans samt genomgång av STOTT PILATES® grundprinciper samt 2 PT-tillfällen där  träningen anpassas efter dina behov och din målsättning. Din Personliga tränare vägleder, stödjer och uppmuntrar dig att våga utmana dig själv och nå din fulla potential.

Erbjudandet gäller tom 2019-11-10. Pris: 2246 kr (ord.pris 2995 kr) Boka ditt erbjudande här!

Höstens sista kursstarter

Denna vecka startar höstens sista kurser.

Lär dig något nytt, fördjupa dina kunskaper och få inspiration på någon av våra kurser. Kurserna är öppna för alla och du behöver ej ha tidigare erfarenhet.

Läs mer och boka din plats HÄR!

Pilates för löpare workshop 10 december

Pilates för löpare är en 90 minuters workshop där du får träna upp din balans, stabilitet och rörlighet i ben och bål. Alla viktiga delar för att kunna springa skadefritt och glädjefyllt.

På den här workshopen får du träna rörlighets- och stabiliseringsträning som hjälper dig som löptränar. Oavsett om du springer Ultralopp eller joggar 2 km i veckan kommer den här workshopen att ge dig redskap för att kunna springa skadefritt och glädjefyllt. Fokus ligger på styrke-, balans-, och rörlighetsövningar för fötter, ben och höfter samt stabilitets- och styrkeövningar för bålen.

Workshopen inleds med enkla placeringsövningar där vi koncentrerar oss på din hållning och på att förbättra din kroppsmedvetenhet samt en kort genomgång av pilatesteknikens grunder som du kan nyttja oavsett vad du tränar.
Vi går vidare med matwork- och propsövningar ( övningar med redskap som balanskuddar och gummiband) för en smidig och flexibel kropp och avslutar med lugna övningar som öppnar upp och avlastar alla system – muskler, bindväv och nerver.

Några av pilatesteknikens främsta fördelar är att den ger en bättre hållning och ökad kroppsmedvetenhet. Det är en säker och effektiv träningsform som balanserar styrka och smidighet samt förbättrar balans och koordination, alla viktiga färdigheter för dig som vill springa skadefritt och med glädje.

Läs mer om vad pilatesträning är och teknikens grunder här!

Om tränaren:

Linda Ahlgren är tränare och hälsoinspiratör inom framförallt pilates, garuda och yoga. Hon har sin bakgrund inom dans och idrott och inspireras av kroppens fantastiska kapacitet till förändring. Sedan 4 år tillbaka har Linda löptränat mer regelbundet som ett komplement till sin andra träning. 2018 deltog hon i lopp som Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Orust tvärs och New York City Marathon, 2019 har ägnats åt njutarrundor utan tid och prestation.

Tillsammans med Jasmin Salhi äger och driver  hon Pilates Complete i Göteborg. Hon jobbar engagerat med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige och utvecklar kreativa hälsoprogram för både företag och privatpersoner. Linda är också författare till boken Kalla bad ( utgiven av Bonnier Fakta 2018) som hon skrivit tillsammans med Linda Vagnelind.

 

Läs mer och boka din plats HÄR!

Eventklass med Jasmin Salhi

Onsdag den 13 november erbjuder vi en 60 min. eventklass i Garuda Yoga – Standing matwork warrior series med Jasmin Salhi.

Garuda är en träningsform inspirerad av yoga, pilates, dans och tai chi. Fokus ligger på flöde, rytm och variation. Du rör dig i serier med mycket roteringar och genom rörelser som ger en ökad styrka, flexibilitet, koordination och uthållighet. Målet är att släppa på onödiga spänningar i kroppen och att bli av med stelhet och stagnation. Resultatet är en starkare och smidigare kropp med förbättrad hållning och ett lättare sinne.

Stående serier som har många likheter med yogans vinayasa. Vi tränar oss igenom nedåtgående hundar, krigarpositioner och trianglar, övar på att andas med olika pranayamas och  avslutar med en skön avslappning/savasana.

Resultaten man får av Garuda är slående! Garuda erbjuder både kardiovaskulär träning med djupt mentalt fokus och ett av målen är att hitta avslappning i rörelsen och ger en känsla av lätthet och välmående.

Läs mer och boka din plats HÄR!