Bli en flygande yogi nästa söndag

Välkommen på tre flygande yogaklasser under samma dag tillsammans med Milla! 

En halvdagsworkshop som tar dig igenom flödande balanser, lekfulla kombinationer och avslappnande vilopositioner. Klasserna passar alla, både totala rookies och supervana utövare. Vi är en liten grupp med max 8 deltagare.

1:a klassen 09:00 Standing.
Stående positioner i eller med yogagungan. En flödande klass som aktiverar balansmuskulatur och benstyrka.

2:a klassen 10:15 Hanging.
Positioner hängande i gungan. En lekfullklass som utmanar rumsuppfattning och koordinationsförmåga.

3:e klassen 11:30 Landing.
Restorativa avspänningspositioner där vi använder yogagungan, golvet och gravitationen för att slappna av och vila.

Datum: Söndag 31 januari
Tid: 09.00-12.00
Pris: 900 kr
Kursledare: Milla Floryd

Boka din plats här eller om du är klubbmedlem direkt i Wondr.

Kramar, kramar, kramar…

Idag är det kramens dag!
Känner du precis som vi att man längtar så oerhört efter att få kramas igen!!!!

Nu har det gått många månader utan möjlighet till att ta någon i hand, ge en varm omfamning , lägga en lugnande hand på någons axel eller ge en nära och vänskaplig kram. Vi saknar det. Vi saknar beröringen och det den mänskliga kontakten kan ge både den som får och den som ger.. men det gäller att hålla ut och de flesta av oss har förhoppningsvis någon familjemedlem eller nära vän som vi får krama. Så krama på! Beröring sägs ju vara en helande kraft!

När du kramas utsöndras hormonet oxytocin. Hormonet brukar också kallas för kram-, lycko-eller kärlekshormonet. Utifrån olika forskningar har man kommit fram till att man måste kramas i ca 30 sekunder för att utsöndra hormonet. Oxytocin sänker blodtrycket, reducerar stress, ångest, förbättra sömn, vila och främjar magsmältningen samt stärker immunförsvaret. Det påverkar också människans känsla av trygghet och tillit, ökar glädje och välmående samt ökar den sociala kompetensen till att interagera socialt.

Så tills vi får ge en RIKTIG kram så kommer här en webbvarm, mjuk, gosig, öm, kärleksfull, energigivande och lugnande kram just till dig!

Drömmen om att stå på händerna

Drömmer du om att kunna stå på händerna och att hitta balansen upp och ner?

Många kunde stå eller gå på händer som barn. Det fanns ingen rädsla, inget konsekvenstänk eller någon tanke på teknik. Bara lekfullhet och envishet. Sen hände nått… man blev kanske lite rädd för att slå sig, eller upplever sig för stel för att kasta upp benen i luften eller kanske är det bara känslan av att vara upp och ner som sätter stopp för att drömmen ska bli verklighet…

Vill du åter känna den där lekfullheten och nyfikenheten igen? Tillsammans med vår tränare Boris får du lära dig grunderna i placering och balans inför olika typer av inversioner. Du får lära dig vilka basövningar du behöver träna på för att kunna göra ett handstående och för dig mer van vid att vara i den upp och nervända världen.

Vi tipsar dig om att gå vår Handstand-kurs 8 tillfällen med start nu på torsdag kl.17.00 eller/ och boka några PT-tillfällen. 

Kanske är 2021 året då du lär dig att stå på händerna?

Vill du få verktyg för att skapa egna träningsprogram?

Tränar du pilates hemma och vill få verktyg för att kunna skapa egna träningsprogram?

Då är vår kurs Pilates Hemprogram något för dig! På denna kurs får du hemprogram för egenträning. Under 8 veckor lär du dig grundläggande pilatesteknik och går igenom program med övningar på mattan med flexband och med towels/glidmattor. Efter kursen har du tillgång till ett brett material med pilatesövningar där fokus ligger på på styrka och rörlighet. En perfekt kurs för dig som vill komma igång med din träning på ett kvalitativt och fritt sätt. Kursen undervisas online live via Zoom 1 ggr/veckan under 8 veckor med start nu på lördag den 23 januari.

Läs mer om kursen här!

Centering, Concentration, Control, Precision, Flow and Breath

Inom klassisk pilates ligger 6 grundprinciper till grund för hur pilatesträning skulle utföras och kännas för att ge en effektiv, säker och givande träning. Nedan kan du läsa mer om dem och vad de olika principerna står för.

CENTERING“When all your muscles are properly developed, you will, as a matter of course, perform your work with minimum effort and maximum pleasure.”

Genom att initiera rörelser ifrån kroppens “powerhouse” kan din kropp fungera mer effektivt.  Att balansera dominanta och svaga muskelgrupper, höger och vänster sida och arbeta mot en lika stark som rörlig kropp skapar ett stabilt center, skapar energi och lätthet.

CONCENTRATION“Concentrate on the correct movement each time you exercise, lest you do them improperly and thus lose all vital benefits.” –Joseph Pilates.

Pilatesträning kräver fokus och medveten närvaro i varje rörelse. Genom att lära sig att vara uppmärksam och fokuserad på den övning och de muskler som arbetar så förbättrar du både koncentration och prestation.

CONTROL“Change happens through movement and movement heals.”

Kontroll snarare än intensitet eller repetition är nyckeln till att utföra Pilates på rätt sätt.  Att utföra rörelser långsamt och med kontroll är en stor del i pilatestekniken. Varje rörelse i Pilates görs medvetet och skapar stor kroppsmedvetenhet och minskar risken för felbelastning och skador.

PRECISION“Correctly executed to the point of subconscious reaction, “these exercises will reflect grace and balance in your routine activities.”

Det handlar om detaljerna! Pilates är en träningsform där kvalitet är viktigare än kvantitet. Det är bättre att göra 5 repetitioner av en övning med fin form än 20 med slarvig och oförsiktig form.

FLOW“Pilates is complete coordination of body, mind and spirit.” 

Varje rörelse ska utföras mjukt och jämnt utan några hastiga ryck och vara kontrollerad från början till slut med en känsla av mjukhet och flow. Genom närvaro i kropp och själ så sker rörelserna smidigt och blir kontinuerliga och naturliga.

BREATH“Breathing is the first act of life and the last. Our very life depends on it.”

I Pilates används en andningsteknik som ökar syretillförseln vilket bidrar till ett inre lugn och förbättrar blodcirkulationen. Andningstekniken kan också hjälpa till att aktivera de djupa magmusklerna och släppa oönskade spänningar samt hålla dig fokuserad.

Årets första medlemsevent 27/1 Kung Fu

“Strength without love turns into violence, and love without strength is just not enough. Kicking asses for love & peace to prevail. Explore what it takes to protect life.”

Vi startar året med att bjuda dig som klubbmedlem på ett onlinebaserat medlemsevent i Kung Fu med vår nya tränare Boris.
Kung Fu är en kinesisk kampsport med rötterna i Shaolin. Den importerades av buddistmunkar från Indien på 500-talet e.kr. I Shaolin Templen fick träningen fäste och blev en integrerad del av munkarnas utbildning. Man ansåg att träningen gjorde dem pigga och mer mottagliga för skriftstudier.

Boris har sin bakgrund inom kung fu och yoga och sin långa erfarenhet inom cirkus och akrobatik blandar han med stor framgång de olika teknikerna till sin egen mix, som alltid levereras med en stor portion humor!

På denna ONLINE-klass får du möjlighet att testa tekniken i en stående klass med enkla kombinationer med punches och kickar. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet för att vara med.

Klassen sker via Zoom. Du får en länk till klassen via epost.
Se till att logga in på den Zoom-länk som avser klassen i god tid innan klassen startar. Inför ditt träningstillfälle ONLINE rekommenderar vi dig att hitta en rymlig plats där du kan röra dig fritt. Ha gärna matta nära tillhands samt placera din dator, ipad eller smartphone på en där du kan följa tränarens instruktioner på ett ergonomiskt sätt.

Medlemseventet är gratis för dig som är Klubbmedlem och bokas i Wondr.

Sista dagarna för bokning av vårens första kurser

Nu på söndag startar vår Jivamukti Yoga Online 4 veckors-kurs och under veckan som kommer startar resterande 8 veckors-kurser i Pilates, Gravidpilates, MammaBebis Pilates, Jivamukti Yoga, Handstand, Förmiddagsklubben och våra nyheter Reformer för seniorer samt våra online-kurser.

Du deltar på kursen 1 ggr/vecka och på våra kurser som sker i studion är maxantalet 7 personer. För dig som väljer att gå en av våra kurser online så sker träningen hemifrån via Zoom.

Kursstarter januari 2021

Pilateskurs för dig som är senior

Den här kursen passar dig som är aktiv kvinna eller man, mitt i livet som vill träna i en vacker och inspirerande miljö tillsammans med likasinnade. Pilates är en perfekt träningsmetod när man vill träna rätt för att kroppen ska behålla sin smidighet och balans utan att slita för hårt på lederna. Fokus ligger på att träna upp din styrka och stabilitet på ett effektivt men ändå skonsamt sätt.Tillsammans med dina kursvänner kan du njuta av en kopp te och frukt i vår fina lounge efter träningen.

Kursledare är Lena Sollerman som själv tränat pilates i över 10 år och sett vilka underverk träningen gjort med hennes egen kropp.

Liten grupp och gott om plats.

En perfekt kurs för dig som är nyfiken på vad pilates kan ge och som vill lära dig grundläggande pilatesteknik lugnt och metodiskt.

Vi går igenom STOTT PILATES® uppvärmning samt essential- samt intermediateövningar. Målet är att du ska få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp med bättre kroppskontroll, kroppsmedvetenhet och hållning. Vi använder den egna kroppen som redskap och provar på att utmana kroppen med olika pilates props.

På denna yogakurs får du praktisera Jivamuktiyoga. Metoden Jivamukti har systerskap till Ashtanga Yoga och undervisas i vinyasa (ett flöde). Varje kurstillfälle inleds med att utforska ett tema, ofta inspirerat från ett mantra eller annan yogafilosofisk text. Temat går sedan som en röd tråd genom resten av klassen och kan märkas till exempel i sekvenserna, musiken som spelas eller intentionen som sätts i början av klassen. Varje klass avslutas med en längre avslappning och en kortare meditation. Du kommer också få med dig verktyg såsom uppvärmningssekvens, k och andningsövningar som du sedan lätt kan använda hemma på egen hand.

Denna kurs vänder sig främst till dig som är nybliven mamma och som vill bygga upp din kropp igen efter graviditet och förlossning. Här får du möjlighet att i lugn och ro stärka upp dina djupa stabiliserande muskler i kroppen och återfå din naturliga hållning. Övningarna är anpassade så att även din bebis kan vara med och ni får en gemensam och aktiv stund.

Du kan delta från det att din barnmorska/läkare har givit sitt medgivande, vanligtvis mellan 8-12 veckor efter förlossningen.

Pilateskurs i den fantastiska pilatesmaskinen Reformer för dig som är senior

Den här kursen passar dig som är aktiv kvinna eller man, mitt i livet som vill träna i en vacker och inspirerande miljö tillsammans med likasinnade. Pilates är en perfekt träningsmetod när man vill träna rätt för att kroppen ska behålla sin smidighet och balans utan att slita för hårt på lederna. På den här kursen tränar du i Reformermaskinen som är en kombinationsmaskin med rörliga enheter. Den kan både hjälpa till att förenkla övningar när det behövs genom fjädrat motstånd men kan också utmana kroppen genom tyngre belastning. Fokus ligger på att stärka upp kroppen med grundläggande övningar i ett lugnt tempo.

Liten grupp och gott om plats.

Den här handstående-kursen är för alla. Oavsett om du tränat på handstående i många år och vill ta dig vidare till mer avancerade balanser eller om du är total nybörjare som tittar längtansfullt på alla handståenden på social media och önskar att du kunde göra detsamma, men aldrig tidigare vågat ta steget.

På den här kursen lär du som är nybörjare dig grunderna i placering och balans inför olika typer av inversions. Du får lära dig vilka basövningar du behöver träna på innan du tar dig vidare till den uppochnervända världen. För mer avancerade utövare finns alla möjligheter till att utveckla både positioner och finjustera teknik under åtta veckor.

Ta med dig dina skönaste kläder, en lekfull och positiv attityd och kom och träna! Vecka för vecka kommer dina styrka, balans och ditt självförtroende att öka så att du närmar dig bättre placering och längre tid upp och ner. Alla rörelseälskare är välkomna.

Det finns flera fördelar med att träna Pilates under graviditeten. Du bygger kroppen för att orka bära de extra kilon som kroppen lägger på sig och orka bära din bebis. Lågintensitetsträning för din djupa bukmuskulaturen samt andning och övningar som är väl anpassade till den växande magen är några saker vi fokuserar på. Under förlossningen behöver du kraft och det är också viktigt att kunna slappna av ordentligt. Med Gravidpilates får du båda delarna.

Du kan påbörja kursen när som helst under din graviditet då övningarna är anpassade för alla tre trimestrar. Du behöver ej ha tidigare erfarenhet från pilatesträning.

Se även våra Online-kurser med start nästa vecka:

 

Uppdaterade åtgärder med anledning av de nya restriktionerna

I och med de nya restriktionerna och den nya pandemilagen har vi vidtagit ytterligare åtgärder för att du som Klubbmedlem och Kurs-/workshops-deltagare fortsatt ska kunna träna med oss på Pilates Complete.

Din hälsa och ditt välbefinnande är av största prioritet för oss och fysisk aktivitet är viktigare än någonsin i en tid som denna. Vi har därför valt att fortsatt reducera antal platser på våra gruppträningsklasser, kurser och workshops samt infört möjlighet till att delta online på vissa av våra klasser och kurser.

Studion hålls vidare öppen för klasser, personlig träning, kurser och workshops.

Folkhälsomyndigheterna är tydliga med att det absolut viktigaste är att upprätthålla god hygien. Vi är stolta över att vi alltid håller hög standard vad gäller städning och renlighet på studion men naturligtvis är även vi extra noggranna med dessa rutiner under rådande omständigheter.

Enligt den nya pandemilagen som trädde i kraft 2021-01-10 och enligt begränsningsförordningen får det vistas max 33 personer i Pilates Completes lokaler samtidigt då vår studio har en yta på 337 kvm. Vi håller oss dock sedan tidigare rekommendationer under maxantalet i dagsläget.

 

Här kan du läsa vår uppdaterade information kring vilka åtgärder vi på Pilates Complete fortsatt vidtar i dagsläget med anledning av COVID-19. 

RENGÖRING & HANDSPRIT

  • Team Pilates Complete säkerställer att alla mattor, maskiner och redskap rengörs noggrant efter varje träning.
  • Engångs-pappershanddukar och rengöringsspray finns för rengöring av redskap, mattor och maskiner.
  • Handsprit finns utplacerade i studion för dig att använda före och efter träning.
  • Lokalerna städas som vanligt omsorgsfullt med antibakteriella medel av vårt städ-team varje kväll, rengöringen inkluderar hela studion inklusive toaletter, duschar, omklädningsrum och skåp, kontors- och träningsytor, lounge, golv och speglar.

 

ÅTGÄRDER FÖR GRUPPTRÄNING OCH PERSONLIG TRÄNING

  • Vi erbjuder dig som är Klubbmedlem träningsvideos i vårt digitala bibliotek i Wondr.
  • Vi erbjuder dig som är Gruppträningsmedlem GT Online-klasser via Zoom.
  • Team Pilates Complete minskar ”hands-on”-korrigering undervisar verbalt i ännu större utsträckning.
  • Vi fortsätter att hålla ett reducerat antal platser på klasser med max 7 platser.
  • Vi håller 20 minuters paus mellan varje gruppträningsklass.
  • Vi har markerade avstånd på golvet i vår gruppträningsstudio.
  • Vi behåller det förändrade upplägget på Complete-klasserna. I stället för cirkelträning har alla deltagare en station med egen matta och redskap.
  • Vi behåller ett färre antal deltagare på Reformer boost-klasserna. Alla deltagare har en station med egen matta och reformer.
  • När vädret tillåter och tränaren anser det lämpligt hålls gruppträningsklasser utomhus.
  • Vi erbjuder dig som PT-kund möjlighet att träna via PT Online eller utomhus.

 

ÅTGÄRDER FÖR KURSER, WORKSHOPS & EVENTS

  • Team Pilates Complete minskar ”hands-on”-korrigering undervisar verbalt i ännu större utsträckning.
  • Vi fortsätter att hålla ett reducerat antal platser med max 7 deltagare på våra kurser, workshops och events.
  • Vi erbjuder möjlighet att delta Online på vissa kurser och workshops.

 

I enlighet med våra rutiner och Folkhälsomyndighetens rekommendationer ber vi dig att följa dessa punkter för att hålla dig själv och alla oss andra friska.

VI BER DIG

  • Att hålla avstånd före, under och efter din träning samt att fortsatt följa våra rutiner
  • Rengöra pilates/yogamatta, maskiner och redskap efter varje träningstillfälle med vatten och tea-tree oil.
  • Ta med egen pilates/yogamatta om du önskar det.
  • Tvätta händerna med tvål och varmt vatten i minst 20 sekunder, före och efter träning.
  • Vi ber dig som kan, att byta om och duscha hemma. Du har möjlighet att komma ombytt direkt till din träning och hänga av dig ytterkläder och skor vid entrén istället för att gå via omklädningsrum om du önskar.
  • Vi ber dig att ej uppehålla dig längre än nödvändigt i våra lokaler.
  • Stanna hemma om du känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du tränar igen.

Tack för att du är med och hjälper oss att hålla både dig och alla dina medmänniskor så friska som möjligt. Vi finns här för dig och arbetar alltid för att säkerställa att vi ger dig den bästa och säkraste träningsupplevelsen.

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar.

/Team Pilates Complete

 

 

 

 

Mitt träningsår

Idag delar vi fina och värmande ord från en av våra klubbmedlemmar! Vi är så glada och tacksamma över att så många fortsatt väljer att träna med oss på Pilates Complete IRL eller online och ännu gladare blir vi när vi ser att träningen hos oss också verkligen gör skillnad!

Snart ska jag iväg på ett pass och konstaterade nyss att det gått exakt ett år sedan jag började träna hos er och att det har varit mitt absolut roligaste, mest utmanande, överraskade, njutningsfullaste och tillfredställande träningsår hittills. Genom er (och andra pilatesbodies) har jag fått hjälp med galopperade klimakteriebesvär som gjort min viktuppgång de sista två åren till en ledsam  kamp, men som jag nu med medicinering hoppas kunna få bukt med. Och så Natalia, vilken stjärna, jag kan nypa mig av lycka att hon finns. 

Tack för detta år, och för att ni med fingertoppskänsla skapar en atmosfär av lättsamhet och utmaning. Bästa kombon!  – Gabriela Jones

 

Januarikampanj – PT Online 3 ggr


Träna med PT med oss hemifrån!

Vill du träna pilates men inte har möjlighet att besöka oss på studion? Vill du träna hemifrån? Då kan du nu träna med oss online! Den Personliga Träningen anpassas efter dig, dina önskemål och den plats du befinner dig på.

Vi lägger tillsammans med dig upp en plan och du får individuella råd samt ett skräddarsytt träningsprogram. Din Personliga tränare vägleder, stödjer och uppmuntrar dig att våga utmana dig själv och nå din fulla potential.

Just nu kan du teckna vår JANUARIKAMPANJ med 3 PT Online-tillfällen för 2449 kr och testa online-träning med oss utan att bli klubbmedlem.

Erbjudandet gäller tom 2021-01-31. Erbjudandet gäller endast PT Online och kan ej kombineras med andra erbjudanden. Ett erbjudande per person.

Köp erbjudandet här och kontakta oss för bokning av träning. Du som är klubbmedlem tecknar ditt erbjudande direkt i Wondr.