Kursstarter v.36

Varmt välkommen att boka dig på någon av våra höstkurser!

Att välja kurs är toppen om man vill lära sig en ny träningsteknik, få ny inspiration och samtidigt få träna och stärka kroppen. Under kurstillfällena finns tid att ställa sina frågor och gå mer in på djupet i övningar och teknik. Man tränar i små grupper med samma människor varje vecka. Att välja kurs är en bra start för att komma igång med träning och fördjupa sig i en ny träningsteknik.

Kurserna är öppna för alla och man behöver inte ha någon tidigare erfarenhet och går 1 ggr/veckan under 8 veckor.

I höst erbjuder vi följande kurser:

Förmiddagsklubben Pilateskurs för seniorer

Den här kursen passar dig som är aktiv kvinna eller man, mitt i livet som vill träna i en vacker och inspirerande miljö tillsammans med likasinnade. Pilates är en perfekt träningsmetod när man vill träna rätt för att kroppen ska behålla sin smidighet och balans utan att slita för hårt på lederna. Fokus ligger på att träna upp din styrka och stabilitet på ett effektivt men ändå skonsamt sätt. Du tränar pilates med redskap och får även prova på pilates med reformer. Tillsammans med dina kursvänner kan du njuta av en kopp te och frukt i vår fina lounge efter träningen.

Kursstart: Måndagar kl.10.15 med start 6 september

Pilates Matwork Grundkurs

En perfekt kurs för dig som är nyfiken på vad pilates kan ge och som vill lära dig grundläggande pilatesteknik lugnt och metodiskt.

Vi går igenom pilatesteknik, uppvärmning samt essential- samt intermediateövningar. Målet är att du ska få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp med bättre kroppskontroll, kroppsmedvetenhet och hållning. Vi använder den egna kroppen som redskap och provar på att utmana kroppen med olika pilates props.

Kursstart: Måndagar kl.19.30 med start den 6 september

Gyrokinesis nybörjarkurs

Denna nybörjarkurs i GYROKINESIS® passar dig som vill träna en flödande och avlastande träningsform som ger en ökad mobilitet och stabilitet, med mjuka, dansliknande rörelser. GYROKINESIS® är en närbesläktad träningsform till yoga, garuda och pilates. Syftet är att stärka, stimulera och mobilisera kroppens hela system med flytande, mjuka och cirkulära rörelsesekvenser sittande på pall samt med övningar på golvet.

Kursstart: Tisdagar kl.18.15 med start den 7 september

MammaBebis Pilateskurs

Denna kurs vänder sig främst till dig som är nybliven mamma och som vill bygga upp din kropp igen efter graviditet och förlossning. Här får du möjlighet att i lugn och ro stärka upp dina djupa stabiliserande muskler i kroppen och återfå din naturliga hållning. Övningarna är anpassade så att även din bebis kan vara med och ni får en gemensam och aktiv stund.

Du kan delta från det att din barnmorska/läkare har givit sitt medgivande, vanligtvis mellan 8-12 veckor efter förlossningen.

Kursstart: Onsdagar kl.10.15 med start den 8 september

Gravidpilates

Det finns flera fördelar med att träna Pilates under graviditeten. Du bygger kroppen för att orka bära de extra kilon som kroppen lägger på sig och orka bära din bebis. Lågintensitetsträning för din djupa bukmuskulaturen samt andning och övningar som är väl anpassade till den växande magen är några saker vi fokuserar på. Under förlossningen behöver du kraft och det är också viktigt att kunna slappna av ordentligt. Med Gravidpilates får du båda delarna.

Du kan påbörja kursen när som helst under din graviditet då övningarna är anpassade för alla tre trimestrar. Du behöver ej ha tidigare erfarenhet från pilatesträning.

Kursstart: Onsdagar kl.18.15 med start den 8 september

Handstand

Den här handstående-kursen är för alla. Oavsett om du tränat på handstående i många år och vill ta dig vidare till mer avancerade balanser eller om du är total nybörjare som tittar längtansfullt på alla handståenden på social media och önskar att du kunde göra detsamma, men aldrig tidigare vågat ta steget.

På den här kursen lär du som är nybörjare dig grunderna i placering och balans inför olika typer av inversions. Du får lära dig vilka basövningar du behöver träna på innan du tar dig vidare till den uppochnervända världen. För mer avancerade utövare finns alla möjligheter till att utveckla både positioner och finjustera teknik under åtta veckor.

Ta med dig dina skönaste kläder, en lekfull och positiv attityd och kom och träna! Vecka för vecka kommer dina styrka, balans och ditt självförtroende att öka så att du närmar dig bättre placering och längre tid upp och ner. Alla rörelseälskare är välkomna.

Kursstart: Onsdagar kl.19.30 med start den 8 september

Jivamukti Yogakurs ( 6 veckors kurs)

På den här kursen praktiserar du Jivamukti Yoga som undervisas i vinyasa (ett flöde). Varje kurstillfälle inleds med att utforska ett tema, ofta inspirerat från ett mantra eller annan yogafilosofisk text. Temat går sedan som en röd tråd genom resten av klassen och kan märkas till exempel i sekvenserna, musiken som spelas eller intentionen som sätts i början av klassen. Varje klass avslutas med en längre avslappning och en kortare meditation.

Kursstart:  Torsdagar kl.18.15 med start 9 september

Reformer

På den här kursen tränar du pilates på den fantastiska pilatesmaskinen Reformer. Fokus ligger på att forma och stärka upp kroppen med grundläggande pilatesövningar i reformer. Övningarna utförs både sittande, liggande och stående och kan varieras i oändlighet. Kursen undervisas på engelska.

Kursstart: Torsdagar kl.19.30 med start 9 september

Pilates Matwork Course (in english)

Pilates Matwork course in english. The ideal Pilates course if you want to find out more about the Pilates technique, and gain a better body control, placement and technique. Here you learn  the basic principles and essential pilates exercises with your own body as a training tool, and get to try Pilates with smaller props like the flex band and the fitness circle.

Course start: Sundays at 12:15, starting 12th of september

Reformer Flow

Reformer Flow är kursen för dig som vill förbättra smidighet, styrka och få en elastisk och mjuk känsla i hela kroppen med reformerträning. På denna kurs tar vi inspiration ifrån pilates, garuda och yoga och fokus ligger på flödande och dynamisk pilatesträning med mjuka rörelsesekvenser för flexibilitet och styrka. Kursen undervisas på engelska.

Kursstart: Söndagar kl.18.30 med start 12 september

Acroyoga ( 4 veckors kurs)

AcroYoga tränar man tillsammans med andra och använder sin egen och varandras kroppsvikt för att hitta styrka, samordning och flexibilitet. Det är en blandning av yoga, akrobatik och helande konst som odlar förtroende, lekfullhet och gemenskap. På denna kurs utforskar vi tillsammans olika positioner, övergångar och flöden, inklusive motvikt, inversioner och rotationer. Kursen är öppen för alla nivåer. Kursen bokas en och en. Du behöver ej ha en acropartner för att delta på denna kurs.

Kursstart: Söndagar kl.10.30 med start 19 september