Vi tar pilates-pulsen på Annika

Idag bjuder vi på ett pilates-prat med vår klubbmedlem Annika. Lyssna till intervjun på facebook eller instagram eller läs en sammanfattning av pratet här!

Namn: Annika Åhgren

Ålder: 65+

Familj: Gift

Hur länge har du tränat pilates?

Jag har tränat pilates i tio år, jag började med en PT på en annan studio, men upptäckte efter några år att jag ville träna mer, och oftare och då hittade jag er. Nu har jag tränat gruppträning på Pilates Complete i 4 år.

Varför började du med pilates?

Jag hade problem m ryggen och behövde stärka upp korsetten och hade tränat aerobics tidigare, men miljön blev för stressig för mig. Jag blev rekommenderat pilatesen och blev fast direkt!

Har du något mål med din pilatesträning?

Från starten var det att bli smärtfri, men nu vill jag behålla min form och kanske bli starkare. Men idag tränar jag framförallt för att ha en enklare vardag, jag måste kunna bära mina matkassar.
Och sedan ser jag pilatesträningen som en mental avslappning. När jag kommer till Pilates Complete så är jag enbart här och nu! Det finns inget annat, det är också väldigt viktigt för mig.

Vad anser du vara skillnaden mellan att träna Personlig Träning och Gruppträning resultatmässigt?

Den personliga träningen var inriktad enbart på mig, det var helt enastående och jättebra.
Men eftersom jag hade erfarenheter med mig från den grundliga personliga träningen upplever jag att klasserna blir lika effektiva som PT fast jag tränar i grupp. En av de saker som är häftigast är när man går in i sin rörelse och helt plötsligt märker att en rörelse eller position sitter där den ska! Man har kanske inte nått så långt eller kommit så högt upp i just den rörelsen tidigare, och helt plötsligt gör man det! Det är ju ett mätbart resultat man får på klasserna.

Tränar du något mer än pilates?

Nej. Många ställer sig frågande till att jag ”bara” tränar pilates men pilates är ju inte ”bara”, det är ju flera saker och utbudet på gruppträningen på Pilates Complete är fantastiskt, det finns olika svårighetsgrader och mycket att välja bland, det är viktigt för mig att det finns många olika pass i veckan, och det har ni.

Hur ofta tränar du?

Jag tränar 2-3 ggr/veckan.

Vilka är dina favoritklasser?

Det finns många men garudan är en favorit! Även boll/rulle och matwork.

Vad är skillnaden mellan pilates och garuda enligt dig?

Garudan är friare, rörligare klasser med större fokus på andningen, det är en väldigt spännande träningsform som också kan utföras på så många olika sätt.

Vilken skillnad märker du efter att ha tränat pilates?

Jag märker skillnad i min hållning och styrka samt en ökad kroppsmedvetenhet. Om jag håller upp märker jag direkt att jag faller ihop, jag upplever att jag blivit starkare i kroppen överlag och ländryggssmärtan är borta, inte en tillstymmelse finns kvar av det som var.

Vad vill du framhålla för dem som inte vet vad pilates är?

Enkelt förklarat så kan man säga att pilatesen pratar med kroppens funktioner.

Mina vänner frågar ofta om vi jobbar med boll, det är frågan jag alltid får, och jag brukar svara att det händer väl. Vi som är klubbmedlemmar på Pilates Complete är ju helt frälsta, den här studion är bortom all jämförelse! Men ute på gatan, gemene man, har inte riktigt klart för sig vad pilates är. Man tror att det är någon slags träning, men man har inte klart för sig vad det egentligen är.

Det är ju en oerhört fanstatisk träningsform egentligen, just att styrka, rörlighet och balans – det är en fundamental träning. Fördelen är att träningsformen är tillgänglig för alla, oavsett ålder, erfarenheter och fysisk status.
Man behöver inte ersätta sin befintliga träning med pilates, men man kan komplettera, och jag ger mig tusan på att många som håller på med annan träning skulle få bättre resultat i esin egen sport.

Vad skulle du vilja säga till de som är tveksamma till att testa pilates?

Tveka inte prova! Jag har träffat många medlemmar som varit lite blyga och försiktiga i början när de kommit till studion som efter ett tag är de helt frälsta! Man blir liksom hungrig medan man äter. Om du har ett öppet sinnelag: Våga prova! Risken är att du fastnar!

Stort tack Annika!