Att fånga sig själv när man faller

“Balans handlar inte om att vara stilla, det handlar om att fånga sig själv när man faller.”

 

Visste du att balanssinnet är ett av de första sinnena vi tappar när vi blir äldre? De goda nyheterna är att det går att träna upp din balans och förbättra den. När du tränar din balans så stärker du hela kroppen och blir stark i leder och ligament så din kropp klarar tyngre belastningar. Dessutom är det roligt och lekfullt att träna balansen, speciellt när man använder sig av balansredskap som boll, foamroller, bosu eller balansplattor.

Vill du förbättra din balans och kanske utmana din stabilitet så häng med vår sommarkurs Pilates Balance nu till helgen!

Fredag 17 juli
Wobblies – Balans innebär förmågan att behålla jämvikten, att hitta en stadga i motvikt till det som rör sig. På balanskuddarna som vi kallar för wobblies tränar vi stående, sittande och liggande på ett väldigt roligt och ganska jobbigt sätt! Jasmin lär dig hur du övar du din balans snabbt, svettigt och effektivt.

Lördag 18 juli
Rulle – Trots att vi startar klassen ryggliggandes på rullen kan det kännas som om hela rummet är i rullning. Att balansera på stabiliseringsrullen är svårare än det ser ut och kräver både tålamod, övning och lite humor. Faller man av så är det inte långt till golvet. Vi övar upp vår styrsel i kroppen tillsammans med Khristine på en säkert och kontrollerat vis.

Söndag 19 juli
Boll – Hitta balansen på bollen med lite mer svängyta än vanligt. Inte okontrollerat men inte heller perfekt placerat. För att kunna behålla fattningen och finna stabilitet i rörelsen krävs en bra lärare, Emma coachar tredje dagens balansutmaningar på bollen med mycket glädje och mängder av energi!

Kursstart: 17-19 juli ( vecka 29 ) kl 10.00-11.15
Antal kurstillfällen: 3 ggr á 75 minuter
Pris: 1500 kr
Kursledare: Emma Cowan, Jasmin Salhi, Khristine Achacoso