Vi tar pilatespulsen på Alexis

Klubbmedlem Alexis svarar på våra frågor i dagens blogginlägg. Alexis har tränat pilates med oss i över tio år och uppskattar de årliga uppföljningarna där resultaten från föregående års träning mäts och där nya mål utstakas inför det kommande året. Läs om hans pilatespassion och inspireras till egna pilatesmål!

Namn: Alexis Gainza Solenzal
Ålder: 31 år
Yrke: Psykolog
Familj: Sambo och hunden Nikolaj, snart med tillskottet valpen Sasha

 

Hur länge har du tränat pilates?
Jag har tränat pilates sedan 2009.

Vad var det som gjorde att du började med pilates?
Jag började med pilates när Linda och Jasmin hade klasser på Hagabadet. Innan hade jag prövat en del yoga men tyckte att det blev lite för lite träning för min smak samtidigt som jag fortfarande var sugen på gruppträning. Just därför blev jag nyfiken på pilates som jag tänkte mig skulle bli en mer dynamisk träningsform vilket ju stämde!

Hur började du?
Jag började med klasser. Jag tror att det var 2013 som jag började på Pilates Complete. Nyligen har jag börjat med PT Group vilket jag tycker har passat mig fint också!

Varför tränar du pilates?
För att det passar väldigt bra i kombination med annat jag gör i träningsväg. Sedan jag börjat på Pilates Complete har jag också blivit imponerad av bredden i den här träningsformen. Jag får ut både styrka och kondition.
Dessutom känns det alltid som att jag får ut lite ”bonus-fysioterapi” på träningen, jag har känt mig stel i ffa axlar och nacke och pilates har hjälpt mig att mjuka upp musklerna.

Har du några vänner/familj som också tränar pilates?
Nej, tyvärr.

Hur många gånger i veckan tränar du?
Jag tränar pilates 2-4 ggr per vecka.

Tränar du något mer än pilates?
Jag och några kollegor brukar träna tabata 1-2 ggr per vecka under lunchen och jag löptränar (springer en mil) 1-2 ggr per vecka.

Vad anser du vara skillnaden mellan pilates och annan träning du utövat/utövar?
Mer styrka, mer kroppskontroll/balans, en bra kombo mellan dynamisk och statisk träning.

Många liknar pilates vid yoga, vad anser du om jämförelsen?
Min upplevelse är att det absolut finns likheter men att pilates är mer dynamiskt, har mer flow än yoga.

Vilken skillnad har du märkt efter att du börjat träna pilates?
Årsuppföljningarna är spännande! Det märks att pilates ger resultat, jag har fått bättre hållning och jag känner mig starkare än någonsin faktiskt.
Att hela tiden utvecklas och klara av övningar som i början kändes helt omöjliga har också påverkat mig mentalt. Jag tycker att jag tar mig an utmaningar med lite mer mod, i träningen upplever jag att jag inte är lika rädd för att ramla av eller göra fel och vissa övningar sitter verkligen lika mycket i huvudet som i kroppen.

Vad tycker du är det bästa med pilates?
Just på Pilates Complete måste jag säga bredden, jag får ut så mycket mer av pilates än vad jag trott var möjligt tidigare.

Är det något du saknar i pilatesträningen?
Nej!

Är det något du fastnat för ordentligt i pilatesträningen?
Reformer och passen som involverar cardio!

Har du något mål med din pilatesträning?
De senaste 2 åren har mitt mål handlat mer om att upprätthålla styrkan jag tycker jag fått och att förbättra min balans.

Vill du tillägga?
Jag är supernöjd! Tycker att alla instruktörer ger ett kompetent intryck, varje tränare jag träffat tycker jag ger bra feedback som hjälper mig att utvecklas.
Studion är fantastisk, det gör något att träna i den miljön, tror definitivt att det hjälper motivationen till att ta sig till träningen. Bonus att det är runt hörnet för mig!

Om du skulle rekommendera pilates till någon som är tveksam. Vad skulle du säga för att få dem att börja?
Att det är betydligt bredare än vad man tror, att det finns något för alla oavsett om man vill ha mer klassisk styrketräning, mer åt yoga-hållet eller är intresserad av dans/koreografi och balans-/stabilitetsträning.


Stort tack för din medverkan Alexis!