Få våra bästa träningstips!

Alla kan starta igång en träningssatsning men långt ifrån alla klarar av att hålla den vid liv.
Kanske har du redan testat ett flertal gånger att komma igång ”på riktigt” men ännu inte hittat receptet som håller dig på banan en längre period. Metoderna man kan använda för att lyckas hålla kontinuitet i sin träning varierar. Några unnar sig att köpa nya träningskläder ofta för att känna sig fina och proffsiga när de tränar, någon annan deltar på lite lättare klasser för att bygga upp självförtroendet och på så sätt lyckas hålla motivationen uppe under en längre tid och en tredje tränar tillsammans med en kompis för att träningen skall kännas både roligare men också svårare att avboka. Vilka trick använder du dig av? Vad fungerar för dig?

Här får du Team Pilates Completes bästa tips för att lyckas hålla igång din pilatesträning året om, både nu i sommar, den kommande hösten ,vintern och nästkommande vår!

Milla Floryd – PT och lärare i Yoga  

Att ta PT är mitt bästa tips! Man får pepp, råd, och massvis med inspiration. Det tillgodoser även behovet av bekräftelse och att bli sedd – som vi alla har <3

Linda Ahlgren- Tränare och Grundare av Pilates Complete

Mitt bästa tips är att sätta upp olika typer av mål, och att fira när varje mål är nått! Sätt realistiska mål så att du inte blir besviken och var stolt över dig själv varje gång du korsat mållinjen. Exempel på mål kan vara: Gå på 2 klasser i veckan under 3 veckor. Gå i trapporna 1 gång per dag istället för att ta hissen. Träna 5 minuter varje dag under 1 månad, Gör allt du kan för att klara av 10 teasers till midsommar. Och kom ihåg: Fira med dina nära och kära på det sätt du gillar bäst!

Emma Cowan – PT, Gruppträningsinstruktör och Kursledare

Planera din träning! Jag schemalägger min träning  dag för dag i min kalender. Varje månad skapar jag en ny plan. På så sätt vet jag vilka övningar eller vilken typ av träning jag ska utföra varje dag. Variation är nyckeln! Ett annat tips är att ha en bra morgonrutin. Varje morgon tränar jag antingen yoga eller pilates på någon online-plattform med olika instruktörer för att få ny inspiration.
Jag älskar också att springa och eftersom jag har en hund som också behöver träning kan jag springa året runt med motivationen att hålla honom frisk! Jag tror att det viktigaste tipset är att hitta ett träningsprogram som känns bra för dig och det spelar inte så stor roll vad du gör, huvudsaken är att du gör något. Allt är bra!

Miray Solkiran- Gruppträningsinstruktör och Kursledare

Mitt råd är den så kallade 10-minutersregeln. Om du känner att du inte orkar springa 5 km eller utföra en hel timmes pilatesträning kan du istället bestämma dig för att du ska träna, men endast i 10 minuter. När du har slutfört dina 10 minuter bestämmer du dig för om du vill fortsätta eller om du vill sluta. Men först efter att 10 minuter är genomförda, inte före. Oftast kommer du bestämma dig för att fortsätta eftersom det svåraste är att börja.
Så, allt du behöver är 10 minuter.

Lena Sollerman – Kursledare för Förmiddagsklubben 60+

Att hitta en bra plats, tycker jag hjälper mycket. -En plats hemma, som jag passerar då å då. Som påminner mig, som triggar igång mig å väcker min lust att träna. En plats, där redskapen kan få ligga framme eller åtminstone synas; mattan, rullen, viktbollarna, bandet, pilatesbollen… Blir som en magnet. Som drar mig till sig. Kan jag sen bestämma mig för att ta en tur dit varje morgon, före frukost (å bad) -då är dagen räddad! /Hälsar så gott, Lena.

Kyoko Matsumoto – Personlig Tränare och Gruppträningsinstruktör

Ingen kan ta hand om din kropp förutom du själv. Det är mitt eget bästa motto för att behålla träningsmotivationen. Mina tre konkreta tips är:

  • Ta reda på lämpliga övningar för att upprätthålla god hälsa och få den självbehandling du behöver.
  • Schemalägg din träningstid, den måste vara en del i din dagliga liv.
  • Börja med lite. Starta den första tiden (månaden/kvartalet/halvåret) med t.ex. 10 minuters träning. Det kan vara tre enkla övningar x 3 repetitioner, men utför dem regelbundet (varje dag).

Det enklaste sättet att uppnå ovan är att boka in dig på antingen grupp- eller privat träning.

Joanna Hedbrandh  – Gruppträningsinstruktör

Blunda och känn känslan efter ett riktigt härligt pass! Det som motiverar mig mest till träning är ett minne av den känslan jag har i kroppen precis efter en bra klass!
Det är viktigt för mig är att planera min träning i förväg och hålla mig till schemat. Musiken spelar också en stor roll!

 

Hoppas att några av knepen gör din träningssatsning mer långvarig. Lycka till! Vi tror på dig!

 

Foto: Vegafoto