Hur ska man träna en delad magmuskel efter en graviditet?

Delad rectus, inkontinens, obefintligt med sömn, några kilon extra, ont i ryggen osv. osv. Ibland kan det faktiskt kännas riktigt jobbigt att vara nybliven mamma. Hur ska man veta hur man ska träna upp sig på bästa sätt efter att man har fött ut sin fina lilla bebis? Det finns en djungel av tips och råd men just den här perioden i livet orkar man oftast inte så mycket mer än att ta hand om sitt barn.

Vi har tagit fram ett mammabebis-kurs där konceptet är glasklart: DU som nybliven mamma ska kunna komma precis som du är med din nyfödda och träna efter bästa förmåga på ett tryggt, säkert och effektivt sätt under ledning av våra välutbildade tränare. Lugnt och fint. Ditt barn är med dig, och du kan alltid gå iväg och amma eller byta blöja när du behöver. Ingen press, stress eller oro.

På våra kurser får du möjlighet att i lugn och ro stärka upp dina djupa stabiliserande muskler i kroppen och återfå din naturliga hållning. Övningarna är anpassade så att även din bebis kan vara med och ni får en gemensam och aktiv stund. Du kan delta från det att barnmorska/läkare har givit sitt medgivande. Vanligtvis mellan 8-12 veckor efter förlossningen.

Vid första kurstillfället medverkar även Mammamage-tränaren och leg. naprapaten Sofia Lamotte med sin expertis kring magmuskeldelning/delad rectus.

Förutom träningen så är samvaron mellan alla nyblivna mammor något av det finaste vi har på Pilates Complete. Vi får berättat för oss att flera av “mamma-grupperna” träffas fortfarande, flera år efter att de deltagit på kursen, de blir nära vänner och för oss känns det fantastiskt att få vara en del av det!

Vill du gå på en av våra mamma-bebiskurser i höst? Läs mer HÄR! eller hör av dig till oss via mail: info@pilatescomplete.se om du har några frågor eller funderingar.