Pilates Wheel sommarkurs med start nästa vecka

Pilates Complete Summerboost är sommarens bästa injektion. Alla sommarkurser sträcker sig över fyra dagar, måndag till torsdag och är skapade för att du ska få träna med glädje, variation och lekfullhet för bästa möjliga effekt. Den här veckan får du prova på att träna pilates med yogahjulet.

På denna kurs får du träna pilates på ett lekfullt och kreativt sätt med hjulet. Pilatesövningar på hjulet utmanar utmanar både koordination, rörlighet och styrka i hela kroppen. Om du tidigare tränat med balansredskap som boll, foamroller eller wobblies blir Pilates Wheel ett nytt sätt att utmana din balans och stabilitet. Med hjälp av hjulet kommer du också åt större öppningar över axlar, bröst, höfter och ben och kan släppa anspänningen i tighta muskler på ett effektivt sätt.

Pilates Wheel passar lika bra för nybörjare som vana pilatesutövare, lika bra för yogis som pilatesälskare. Inga förkunskaper krävs.

Dag 1 Introduktion till hjulet

Första mötet. Vi går igenom din positionering och hur du bäst placerar hjulet under din träning. Grundläggande uppvärmning med basala övningar för en och effektiv träning. Målet är att få kontroll genom alla rörelser och koordinera kroppen på bästa sätt för optimal form och resultat.

Dag 2 Core control

Andra dagen handlar om bålstyrka. Här utvecklar vi pilatesrepertoaren till en än mer utmanande övningsbank med större rörelseutslag, längre hävstänger och ensidigt belastande övningar. Magmusklerna får jobba ordentligt och du kommer garanterat att tänka på dagens träning när du vaknar nästa morgon.

Dag 3 Balance and stability

Dags att stå upp! Vi fortsätter programmet med stående övningar som utmanar din balans och stabilitet på hjulet. En rolig variation på de klassiska pilates- och yogaövningarna med stundtals riktigt utmanande benserier. Kursens peak-klass som involverar en del inversions och bygger uthållighetsstyrka både mentalt och fysiskt.

Dag 4 Soft release

Sista kursdagen släpper vi taget. Stora öppningar och välgörande stretch kombineras med mer dynamisk rörlighetsträning för en smidig, välbalanserad och bekväm kropp. Hjulets form hjälper dig att komma djupare in i positionerna och mjuka dig upp där det behövs som allra bäst! Ett riktigt avslappnade avslut på veckan.

Kursledare är Jasmin Salhi, Linda Ahlgren och Khristine Achacoso.

Jasmin och Linda driver och äger Pilates Complete där de verkar som tränare, inspiratörer och konsulter inom området träning och hälsa. Khristine Achacoso är en del av Team Pilates Complete och är liksom Jasmin och Linda fullt certifierad STOTT PILATES® instruktör med ett flertal workshops och vidareutbildningar i pilates.

Följande tider gäller: Måndag 13 augusti kl.19.30, Tisdag 14 augusti kl. 18.00 ,Onsdag 15 aug kl.19.30  samt Torsdag 16 aug kl.18.00.

Medtag eget yogahjul. För dig som inte har ett eget hjul, har du möjlighet att köpa ett vackert designhjul; Mandala Black från Yoga Design Lab. Pris: 749 kr.

Boka din plats här!