Real men do pilates

Pilatesträning växer i Sverige, men vi ser fortfarande att fler kvinnor än män tränar pilates. Tittar vi utåt i världen tränas pilates av både män och kvinnor och är ofta en kompletterande träningsmetod för många elitidrottare i sporter som fotboll, golf , tennis etc. Här på hemmaplan är träningsmetoden ännu relativt okänd mark för många och då framför allt för män.

Kanske beror det på att pilates ofta beskrivs som en lugn och lättare träningsmetod som i första hand passar kvinnor. Många män har en uppfattning om att träningen inte kommer att vara tillräckligt tuff för dem eller tycker sig vara alltför stela för att klara av övningarna.

Pilates är för alla! Det är en effektiv träningsmetod som kombinerar styrke-, stabilitets- och rörlighetsträning och balanserar upp kroppen så att den blir lika stark som smidig. Metoden är exceptionell med sin noggrannhet och sitt fokus på kroppsmedvetenhet vilket gör att man får snabba resultat av träningen och känner märkbar skillnad redan efter några få gånger. Pilatestekniken är dels en övningsbank med ca 500 grundövningar och otaliga modifikationer, och dels en förklaringsmodell för hur man använder kroppen mest ändamålsenligt. Pilates kan tränas med egna kroppen, med olika småredskap som boll, stabilitetskuddar, theraband mm.  och i speciella pilatesmaskiner som reformer, stability chair etc. Man kan träna både i ett lugnt tempo men även i mer atletiskt och snabbare tempo. Målet med pilatesträning är att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp.

Många män skulle må bättre av att träna pilates, då de ofta är starka och  explosiva men också stela. Stelheten kan ibland leda till smärta eller överbelastning i vissa muskelgrupper. Genom pilatesträning kan man öka sin kroppsmedvetenhet och på så vis även få en bättre teknik och en snabbare effekt av den träning man gör.

Pilatesträningens främsta fördelar

  • Ökar djup styrka och smidighet – För att kunna generera maximal kraft under kontroll behövs en stabil core. En stark core balanserar upp muskulaturen och ger ett friare rörelsemönster. Pilates engarerar djupt liggande muskler som leder till mer stabila och kraftfulla rörelser.
  • Förbättrar balans och koordination – Genom träning på rörliga underlag tränas finkänslighet och kroppskontroll upp. Träningsmetoden förbättrar din muskelkontroll och corestabilitet som är relaterade till förbättrad balans och koordination.
  • Förbättrar hållningen – Pilatesträning ger en godare hållning vilket reducerar risken för obalanser som ofta är orsaken till smärta. Pilates bygger upp inre styrka och balans så att du kan röra dig mer ändamålsenligt i vardagen.
  • Ökar fokus och kroppsmedvetenhet – I dagliga rörelser används ofta muskler som är mer dominanta än andra. Pilates lär dig att uppmärksamma din kropp och dess rörelsemönster och medvetet aktivera rätt muskulatur. Genom grundprinciperna lär du dig att andas genom varje rörelse och koncentrera dig på rätt placering för en säker och effektiv träning.
  • Höjer prestationen i andra sporter

 

Så här säger några av våra manliga medlemmar om pilates:

Jag älskar pilates. Pilates är funktionellt och tekniken hjälper mig att hitta styrka i rätt muskelgrupper för en bra hållning. Pilates är ett bra komplement då man i många övningar isolerar muskelgrupper som man inte aktiverar så mycket i klassisk styrketräning. Det är också kul att utmana rörlighet, motorik och balans, sådant som män nog generellt behöver mer än kvinnor.  Pilates kan vara sjukt jobbigt om man tränar med rätt PT eller går på rätt pass. Bygger stryka, kropp och fysik på ett grymt nice sätt. Har svårt att hitta rätt ord.. överlag känns pilates ”smartare” än crossfit och gym. Det är något man tränar för att hålla livet ut. .- Per Norberg

Skapa först rörlighet och teknik. Därefter är kroppen mottaglig för belastning. Många män har otroligt dålig kroppsmedvetenhet och koll på sin teknik. Genom pilates kommer du närmare din egen kropp, sinne och själ. Hoppas fler män upptäcker det kvalitativa sättet att ta hand om kropp och knopp. Akilleshälen är att så många övningar inte ser fysiska ut och flertalet män vill träna ”tungt/tufft”. Men jag säger som Sylvester Stallone ”Pilates maybe sounds cute but it aint’t cute at all”.  – Michael Jönsson

Läs mer om Michaels pilateresa på söndagens blogg!

I samband med Fars dag på söndag har vi ett fint Fars Dags-erbjudande för alla män. Ge bort den bästa presenten till din pappa, man, bror, pojkvän, kollega eller killkompis eller unna dig själv en fin gåva.

Fars Dags-erbjudande: 1 introduktion inkl.  hälsoprofil, hållningsanalys, tester av din rörlighet, styrka och balans samt genomgång av STOTT PILATES® grundprinciper

samt 2 personliga träningstillfällen.

Pris: 2500 kr (ord.pris 2875 kr)

Erbjudandet gäller tom 2017-11-12 och skall nyttjas före 2017-12-31. Endast ett erbjudande per man. Boka ditt Fars Dag -erbjudande genom info@pilatescomplete.se

 

Foto: Vegafoto