Våga förändra ditt träningstempo

Idag har vi i Team Pilates Complete pratat om hur viktigt det är att variera tempot man tränar i för kroppen ska utvecklas och förändras som vi önskar.

När du som Pilates Complete medlem tränar i olika tempoväxlingar chockar du kroppen positivt och den blir van att anpassa sig till fler kvaliteér i rörelserna du utför. Vårat tips är därför att du tränar på alla våra gruppträningspass och för så många av våra instruktörer som möjligt, alla har vi olika saker att ge dig. Vi utgår alla från våra egna kroppar när vi undervisar och ju fler instruktörer du träffar desto större möjlighet har du att fånga upp de bästa tipsen som du tycker passar för dig. Träna på klasser som Reformer Cardio med explosiva frånskjut, Garuda med sega och långsamma rörelser och Complete med hopp, drag, tryck och rörlighet i lite snabbare tempo än på de vanliga pilatesklasserna.

Om du alltid rör dig på ett visst sätt, med samma omfång och i samma takt och rytm så kommer du att tappa du förmågan att anpassa kroppen till den situation och kraftansträngning som behövs vid ett givet tillfälle. Tycker du att det känns läskigt och svårt att jobba explosivt och snabbt så är det säkert det du behöver träna på mest. Man måste inte vara bra på att hoppa för att gå på Reformer Cardio eller älska att träna i ett snabbt tempo för att gå på klasser som Complete och Barre, du är hos oss för att må bättre, bli starkare och framför allt ha roligt när du tränar. Trots att vi “bara” har pilates på gruppträningsschemat så har vi en enorm bredd och variation som vi är väldigt stolta över, så vänta inte längre utan börja förändra ditt träningstempo nu!

Våga variera och förändra din träningsvanor. Bli lagom bra i alla hastigheter istället för superbra på en, det är den bästa medicinen för en stark, smidig och välbalanserad kropp!

Foto: Vegafoto