Pilates som rehab vid ryggont

I går hade vi flera hundra mammor och bebisar hos oss under eftermiddagen. Anledningen till finbesöket var MamaTummyDay som vi arrangerade tillsammans med MammaMage -tränare från Göteborg, bl.a. Sofia Lamotte, Johanna Drakenhammar och Sara Axelsson Sahlen .
MamaTummyDay uppmärksammar att många kvinnor upplever att de efter förlossningen lämnas att klara sig på egen hand. Okunskapen hos vårdgivare och tränare är stor om hur man kan aktivera kroppen för att stimulera läkning. Med professionell hjälp och rätt träning av de djupa magmusklerna och bäckenbottenmusklerna kan de flesta återfå betydligt bättre bålstabilitet och bli mycket bättre. Igår föreläste vi tillsammans med övriga tränare om vikten av att träna rätt, vad som är skillnaden mellan ett normalt tillstånd efter förlossningen och vad man bör söka hjälp för. Otroligt roligt att så många kom och besökte oss, frågade och lärde nytt!
Att träna upp kroppen efter en graviditet bör ses som rehabiliteringsträning för att återfå styrka och funktion. Många kvinnor har ont och känner trötthet i länden under graviditeten och småbarnsåren, men ryggproblem, smärta och trötthet i ryggslutet är absolut inte förbehållet mammor. Lika många män som kvinnor känner smärta, stelhet och trötthet i ryggen. Ryggskott som det kallas i vardagligt tal är en alldeles för vanlig åkomma.

Så vad gör man då när man har ont i ryggen? Träna pilates är naturligtvis ett bra sätt att träna sig ur stelhet och smärta!

Pilatesträning har visat sig vara effektiv som rehab-träning för ex rygg, bäcken och knäbesvär och rekommenderas av många sjukgymnaster, osteopater och naprapater. Pilatesträning ger en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp genom sitt fokus på stabiliseringsträning där du bygger upp inre styrka och stabilitet för att kunna röra dig fritt och mer ändamålsenligt i vardagen. Personlig Träning i pilates kan inriktas på många olika sätt, PT Rehab är det något av det bästa man kan investera i för sin egen långsiktigt hållbara hälsa. PT Rehab efterfrågas mer och mer hos oss på Pilates Complete, vi ser att grundprinciperna och noggranheten i hållning och placering är viktiga komponenter för att våra kunder ska må bättre och att det är just noggrannheten i pilatestekniken som gör att många kunder blir smärtfria reltivt snabbt.

Vill du läsa mer om hur du kan hantera smärta vid träning och hur pilatesträning kan hjälpa dig kan du läsa många fina blogginlägg på Yogobes blogg, bl.a. två blogginlägg som Linda skrivit i ämnet pilates och smärta. Blogginläggen hittar du här.

Har du också ont i ryggen ibland och vill testa pilatesträning? Den 8 maj har vi en Rygg Rehab workshop med Linda Lindqvist, läs mer och boka här.

Har du ingen möjlighet att komma till oss? Träna med oss online på Yogobe, vårt Back pain releif-program

Lycka till!

Snapshot: Vegafoto