Extrainsatt kursstart i pilates för nyblivna mammor

2014.08 - vegafoto - pilates complete - mammabebisVi har satt in extra kursstart i pilates för nyblivna mammor med bebisar med start den 2 juni!

Pilatesträning är idealisk träning för nyblivna mammor då tekniken går ut på att stärka och tona de djupt liggande musklerna i bland annat bålen, och återfå hållningen . Pilates återbygger kroppen utan att stressa ligament och leder.

Förutom att pilatesträningen ger en starkare och mer välbalanserad kropp blir träningen ett tillfälle att interagera med bebisen samt att träffa andra mammor.

Under graviditeten och förlossningen har muskulaturen i kroppen försvagats och stretchats ut. Vissa ställen av kroppen har tajtats till och behöver återfå rörlighet.

En av de viktigaste sakerna när man skall återfå styrka och en god hållning igen är att bli medveten om vad som händer i kroppen och hur man rör sig. Därefter kan man bygga upp ”kärnan” igen samt öka styrkan och flexibiliteten. Inom Pilatestekniken har vi principer som är utvecklade för att få en så säker och effektiv träning som möjligt och målet med MammaBebisträningen är att varje kvinna skall träna efter sina egna fysiska förutsättningar på så hög nivå som hon klarar av, under maximal säkerhet.

Träningen kan börja ca 4-8 veckor efter födseln och efter kejsarsnitt ca 12 veckor efter födseln. Det är bra att börja med promenader och lätt träning och sedan öka träningsnivån efter hand.

Hormonet relaxin som utsöndras under graviditeten och som gör skelett och ligament mjuka, kan finnas kvar långt efter födseln och gör kroppen instabil. Därför är det viktigt att undvika  tung styrketräning och stretch i ytterlägen samt träning av adductorer (insida lår) då bäckenet behöver dras samman igen.

Vissa kvinnor drabbas även av delad rectus abdominis (dvs den raka bukmuskeln har delat sig och bildat en ”skåra” under graviditeten) Denna kan kännas långt efter födseln och man bör då undvika att göra för mycket upprullningar.

Vi på Pilates Complete ser det som en ynnest att kunna hjälpa nyblivna mammor att återfå kontakten med sin kropp, få dem att känna styrka och stabilitet samt en ökad självkänsla!

Go mamas!!! :-)

 

MAMMABEBIS PILATES

I denna kurs vänder vi oss främst till nyblivna mammor som vill bygga upp sin kropp igen efter graviditet och förlossning. Här får du möjlighet att i lugn och ro stärka upp dina djupa stabiliserande muskler i kroppen och återfå din hållning. Övningarna är anpassade så att även din bebis kan vara med och ni får en gemensam och aktiv stund. Du kan delta från det att barnmorska/läkare har givit sitt medgivande.

Kursstart: vecka 22, torsdag 2 juni kl 10.30.

Längd: 5 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Linda Ahlgren. OBS! Kortkurs med enbart pilates, ej mammamage-intro.

Pris: 1400 kr

Anmälan sker till info@pilatescomplete.se

 

 

Foto:vegafoto