Reform your body! Träna pilates med maskiner som ger dig det du behöver.

Reformermaskinen är den mest populära pilatesmaskinen! På Pilates Complete använder vi den både på gruppträningsklasser, PT och på våra nybörjarkurser. Ibland kan det faktiskt vara lättare att påbörja sin pilatesträning i just reformern jämförelsevis med att starta med den egna kroppen på matta.

Anledningen är att när man tränar i reformermaskinen tränar man med viktmotstånd genom de fjädrar som finns på maskinen. Det blir då lättare att känna efter var man ska aktivera musklerna, hur man ska spänna, hålla emot och trycka ifrån jämförelsevis med matträningen då det ibland kan kännas som att man “bara ligger och viftar” med armar och ben. Just känslan att man inte upplever pilatesträningen som jobbig till en början beror på att man inte lärt sig tekniken ännu, att man gör fel helt enkelt. När man tränar i reformern så får man hjälp med detta. Det är EN fördel.

En annan fördel är att om man har tränat mycket, är vältränad, stark och gillar att ta i så ger maskinträningen en helt annan fördel och det är rörlighetsträningen. När man exempelvis jobbar med fötterna i “strapsen”, rep med handtag som på bilden nedan, så får man en helt annan möjlighet att träna i ett stort rörelseomfång och stretcha ut muskler, bindväv och ligament. Stretch, rörlighetsträning och smidighetsövningar för att mjuka upp kroppen är en stor del i pilatesträningen och för dem som känner sig starka och stela är det ofta elasticiteten i kroppen som behöver tränas upp för att öka prestationen. Bencirklar, öppningar för framsida lår, ljumskar och genomrullningar i ryggen med extra draghjälp från viktmotståndet brukar vara nyckeln till att få en smidigare kropp där styrkan som redan finns kan utnyttjas till max.

reformerkurs pilates complete

Balansträning och konditionsträning går också att få i reformermaskinen, det låter som en mirakelmaskin och det är det också på många sätt! På många ställen i storstäder som Stockholm och New York tränas det just nu Megaformer, en gymvariant av den klassiska pilatesmaskinen reformer. Vi ser det som ett tecken på att man söker något mer än den träning som erbjuds på de klassiska gymen, där megaformer-klasserna är ett mellanting mellan gym och pilates.

reformer pilates complete

Vill du också träna reformer är du varmt välkommen till oss !

Nedan ser du en kort beskrivning på de reformerklasser som ligger på Pilates Completes gruppträningschema löpande ända fram till juli. Vi startar också en nybörjarkurs i reformer nästa vecka där vi har några platser kvar ( fredagar kl 18.00). Vill du hellre testa träningen privat så har vi just nu många lediga tider kvällstid. Kontakta oss på info@pilatescomplete.se med dina frågor eller bokning.

  • REFORMER Grundläggande reformerklass för flexibilitet, styrka och uthållighet. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer samt småredskap som ex. Fitness Circle, Toning Balls, Wobblies & Mini Stability Ball.

hawk reformer

  • REFORMER 2 Koordinativ och tonande klass för dig som tränat reformer tidigare. Uppnå optimala resultat för hela kroppen med mer utmanande övningar för styrka, balans och uthållighet. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer samt småredskap som ex. Fitness Circle, Toning Balls, Wobblies & Mini Stability Ball.

team pilates complete vegafoto - pilates complete - reformer 2

  • REFORMER CARDIO Pulshöjande cardio- och intervallklass där hopp kombineras med grundläggande styrkeövningar med fler repetitioner och högre tempo. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer och redskapet jumpboard. OBS! Du bör ej ha nack- eller ländryggsproblem när du deltar på denna klass.

jumpboardFoto: Vegafoto