Yoga & Pilates återställer kroppens balans och ger ökad fysisk och mental styrka.

Under helgen var det återigen dags för Yoga games, eventet där de bästa yogalärarna, från hela världen samlas och undervisar i sina expertisområden. Jag, Linda, deltog bl.a. på en Yogaklass – Lakhsmi Flow med Katy Appleton och en föreläsning – Yogafysiologi med Marian Papp.

Lakshmi är skönhetsgudinnan och symbolen för god hälsa, lycka och framgång. På Katys klass Lakshmi Flow var temat att föra in mer “shri” – mer skönhet och tacksamhet – in i våra liv. Djupa höftöppnare och kraftfulla bakåtböjningar avslutades med en skön avslappning, även kallad savasana. Katy är en av världens allra främsta lärare och klassen var helt fullbokad! Magi på hög nivå…..

2 - kopia

Marian Papp forskar på Karolinska om kol och astma och vilken effekt yoga har på personer med dessa besvär. Hon har gjort ett flertal studier på hur yogaträning påverkar kroppen som visar på många positiva effekter. Vi ser att samma påverkan som yoga har på våra kroppar har även pilatesträningen och det är väldigt spännande med all forskning som sker just nu.

1 - kopia

Man kan använda yoga och pilates som förebyggande träning, som friskvård, för ett ökat välmående och för att få en ökad livskvaliltet. Yogautövande kan användas som icke farmakologisk behandling och som kompletterande behandling för ex. blodtryck och andningssjukdomar. Yoga återställer kroppens balans och ger ökad fysisk och mental styrka. Det finns olika delar i kroppen som påverkas positivt på olika sätt av yoga, det som Marian gjort studier på är bl.a. andningen, hjärtat och hjärnan.

Yoga innefattar förutom den fysiska delen ( asanas) även meditation och andningsövningar ( pranayama). Många andningsövningar sker enbart genom näsborrarna. Vänster och höger näsborre är olika mycket öppna vid olika tider på dygnet. Vänster näsborre är mer öppen när man är avslappnad, och när man andas mer med vänster näsborre påverkas den högra hjärnhalvan och vår kreativitet. När man andas mer med höger näsborre påverkas vänster hjärnhalva och det kan man använda vid tillfällen då man behöver vara mer samlad och koncentrerad. En intressant notering är att näsborrarna påverkas när man roterar ryggraden och att man på så sätt kan påverka sin andning och därigenom sin hjärna genom rotationer och olika tryck och drag i händer och armhålor.

Marian menar att en av de viktigaste sakerna för att förbättra sin andning är att andas lateralt ( sidledes i bröstkorgen) precis som vi gör i både yogan och pilatesen. Man vill få diafragman att få större ROM (  Range of motion/rörelseutslag) och man kan se vid andningsjukdomar att man inte har en fullständning andningsrörelse i diafragman. Ett enkelt test som man kan göra för att se om man har ett hälsosamt hjärt- och lungsystem är att hålla andan och se om man kan hålla den i 30 sekunder. Det är bra att kunna hålla andan länge, vid andningssjukdom är det vanligt att man inte kan hålla andan alls. En bra rytm enligt Marian är att andas in 5 sekunder och att andas ut 5 sekunder när man yogar. Man har sett att när yogisar använder mantran som Om mani padme om och böneord som Ave Maria är det vanligt att man får man just denna andningsrytm.

Det som är mest spännande är att vi själva kan påverka våra kroppar genom att träna och andas rätt, på så vis förebygger vi sjukdomar och förbättrar tillståndet när sjukdomen redan är ett faktum. Pilates och yoga är två fantastiska träningsformer som stärker oss både mentalt och fysiskt. Vill du läsa mer om Marian och hennes forskning, gå in på: www.marianpapp.se

 

Tusen tack till hela gänget bakom Yoga Games för ytterligare ett otroligt lyckat yogaspel!