Lugna nervsystemet genom att vara upp och ner!

I helgen deltog vi, Linda & Jasmin, på Global Yogas Inversionworkshop ( inversions är positioner där man är upp och ner) under ledning av Johanna Andersson & Elaine Rydberg. Det var en utmanande, lärorik och väldigt lekfull helg där vi tränade på att vara upp och ner på många olika sätt. Yogapositioner som huvudstående, underarmsstående, handstående, bryggor och mycket mer låg på schemat och tillsammans med instruktörer från hela Sverige gav vi allt vi hade.

Många inverterade positioner är väldigt effektfulla på bild och roliga att dela med sig av men den största fördelen med att vara upp och ner är faktiskt att de påverkar vårt autonoma nervsystem positivt. De minskar stress genom att det parasympatiska nervsystemet aktiveras mer (det system som ibland kallas rest & digest), alla positioner med armarna ovanför huvudet påverkar hormonhalten i kroppen och speciellt testosteronet – så om man har något viktigt att förbereda sig för så rekommenderas sådana övningar för att öka beslutsamheten.

Både i pilates och yoga finns många välgörande övningar som man kan göra utan att vara en avancerad yogi, akrobat eller cirkusartist. Att vara upp och ner kan ses som en kur för att höja energin och balansera nervsystemet. Du kan vara säker på att fler inversions kommer att dyka på Pilates Complete från och med nu!

globalyoga  på pilates complete 4 FullSizeRender

En yogaguru som heter BKS Iyengar har sagt: “Håll armhålorna öppna så drabbas du aldrig av nedstämdhet!”

inversion yoga pilates complete