Vilken reformerklass ska man välja? Idag guidar vi dig rätt!

Nytt på vårens gruppträningsschema är Reformerklasser i olika nivåer; Reformer och Reformer 2. Utöver dessa finns det även Reformer Cardio. Hur vet man egentligen vilken man ska välja? Idag guidar vi dig så att du väljer rätt klass och utvecklar din pilatesträning säkert, snabbt och framförallt med glädje!

REFORMER

2014.08 - vegafoto - pilates complete - reformer

Reformer-klasserna är grundläggande reformerklasser för flexibilitet, styrka och uthållighet. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer samt småredskap som ex. Fitness Circle, Toning Balls, Wobblies & Mini Stability Ball. Vi går igenom grundläggande teknik, och alla inställningar i de olika övningarna. Instruktören lär dig vilken inställning som är din grundinställning, hur du väljer vilket motstånd du ska jobba med i de olika övningarna ( hur många fjädrar du skall ha)  och lär dig namnen på övningarna. Upplägget är enkelt, med basövningar som grund men klassen är inte lätt. Du får jobba med fler repetitioner för att verkligen hitta tekniken och målet är att du ska ha lärt dig träna säkert och effektivt och också känna dig riktigt genomarbetad i hela kroppen efter en Reformerklass.

Klassen passar dig som aldrig tränat reformer förut och vill lära dig grundläggande reformerteknik, dig som vill ha en enkel men jobbig klass, dig som har någon skada eller begränsning i kroppen och dig som vill repetera grunderna i maskinträningen.

 

REFORMER 2

pilates complete reformer 2

Reformer 2-klasserna är koordinativa och tonande klasser för dig som tränat reformer tidigare. Målet är att uppnå optimala resultat för hela kroppen med mer utmanande övningar för styrka, balans och uthållighet. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer samt småredskap som ex. Fitness Circle, Toning Balls, Wobblies & Mini Stability Ball. Vi utgår från att du gått på reformerklasserna, kan din grundinställningar och vet hur många fjädrar du vanligtvis tränar med i de olika övningarna. Instruktören undervisar utifrån att du som deltagare vet hur maskinen fungerar, hur du tar dig i och ur övningarna samt att du kan namnen på de mest grundläggande reformerövningarna. Du får arbeta med mer lekfulla fortsättningsövningar och kombinationer av de grundläggande serierna. Målet är att du ska ha utmanat dig själv lite mer och antingen tränat med skönt flöde eller lärt dig mer och fördjupat din förståelse för pilatestekniken.

Klassen passar dig som tränat reformer förut och känner dig trygg med den grundläggande repertoaren, dig som vill utveckla din pilatesteknik, dig som vill variera din träning med mer koordination och uthållighet och dig som är redo att ta din träning ett steg vidare.

 

REFORMER CARDIO 

pilates complete reformer jumpboard klass vebredigerad

Reformer Cardio är pulshöjande cardio- och intervallklasser där hopp kombineras med grundläggande styrkeövningar, fler repetitioner och högre tempo. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer och redskapet jumpboard. Vi jobbar med din kondition på reformermaskinens hoppbräda ( jumpboard) och utmanar dig till max med både tunga hopp för ökad benstyrka men också hopp med väldigt lätt belastning som en kvarts eller en halv fjäder för riktigt utmanande magövningar. Hoppsekvenserna varvar vi med magövningar som The Hundred, Midbackseries och tuffare coreövningar som Long Stretch, Elephant och Knee stretches i olika tempo för störst möjliga utmaning och träningsglädje. Målet är att hjärtat ska arbeta ordentligt och att du ska vara riktigt glad, svettig och trött efter dessa klasser.

Klasserna passar dig som gillar att träna hårt, dig som behöver komplettera din pilatesträning med konditionsträning, dig som inte är rädd för att ta i och som helt enkelt köra på lite mer. OBS! Det är väldigt viktigt att du inte har nack- eller ländryggsproblem när du deltar på denna klass.

reformer pilates complete

Oavsett vilken Reformerklass du väljer så ingår det för dig att bära fram din maskin och montera upp den. Att ställa i ordning, torka av och plocka ner reformern ingår också i klassen. Vi ber dig dock att vara på plats minst 5 minuter innan klassen börjar för att hinna träna så mycket som möjligt under klassens 55 minuter. Om du kommer sent till klassen har instruktören rätt att neka dig att vara med, detta är för både dig och dina träningskompisars skull. Du kan lätt skada dig om du missat uppvärmningen och det kan upplevas som störande för övriga deltagare om en maskin monteras upp när klassen redan startat. Vi hoppas att du respekterar och uppskattar Pilates Completes regler för reformerklasserna så att vi alla får fortsätta träna tillsammans med största glädje, energi och allra högsta kvalitet!

team pilates complete vegafoto - pilates complete - reformer 2

 

Som alltid – tveka inte att höra av dig till oss, eller prata med någon av oss om du har några som helst frågor eller funderingar. Vi finns här för dig!

Reform your body with us!

Jasmin, Linda & hela Team Pilates Complete

reformersprings pilates complete göteborg

 

 

Foto: Vegafoto