Träna smartare, skönare & må bättre!

När du tränar pilates hos oss på Pilates Complete vill vi naturligtvis att du ska må bra och att det ska kännas skönt i kroppen efter din träning. Men ännu viktigare är det att det känns bra i kroppen under tiden du tränar. Idag ger vi dig några tips för att din pilatesträning ska bli så effektiv och njutbar som möjligt – för både kropp och själ……

pilatesmaskiner pilates complete göteborg

 

  • Följ kroppens signaler, be instruktören om en alternativ rörelse till de övningar som känns obekväma eller smärtsamma. Du kan eventuellt ha missat någon viktig detalj som gjort övningen svårare. Tvinga aldrig kroppen att göra någon övning. Det är skillnad på att koncentrera sig och träna på en övning som är svår att utföra och att överanstränga kroppen. Vi finns här för att hjälpa dig!

 

  • Sträck ut kroppen när du tränar och andas avslappnat. Andningsrytmen är viktig i pilates och övningarna är utformade så att de kan samordnas med en djup och effektiv andning. Ett korrekt andningsmönster gör det också lättare att utföra övningarna kontrollerat. Ofta är andningen det som är svårast, trots att vi andas hela tiden. Låt det ta tid att hitta rätt, träna på pilatesteknikens andning när du är hemma för att i lugn och ro se vad det är som är mest utmanande för dig. Slappna av.

 

  • Med hjälp av visualisering kan du välja något positivt att fokusera på när träningen börjar kännas jobbig eller om du har svårt att behålla koncentrationen. Personliga upplevelser brukar vara de mest kraftfulla. Välj något eller någon som du tycker mycket om, en plats eller en doft som gör dig glad eller en känsla som du vill känna oftare. Plötsligt orkar du mer!

 

  • Värm upp ordentligt mentalt och fysiskt innan din träning. Ta en promenad till studion om du har suttit  framför datorn hela dagen. Uppvärmningsövningar är jätteviktiga för att få en säker och effektiv träning. Kom i god tid innan din träning börjar för att landa och kunna vara närvarande under hela träningstimmen. Varva ner med en kopp te om du haft en stressig dag och känn efter vad du vill lägga tonvikt på i din träning just idag. Varje dag är en ny dag, både kroppen och tankarna är olika -försök att träna utan förutfattade meningar om hur det kommer att gå.

 

  • Kom ihåg! Pilatesövningar kan se enkla och mjuka ut men man använder djupt liggande muskler på ett krävande och stärkande sätt. Var snäll mot dig själv och acceptera att framsteg kommer ett i taget och njut av själva utförande och inlärningen.

ljuslykta pilates complete