Paleo-tips av Clara Dymén

Jag har fått äran att dela med mej av en del recept och tips här hos Pilates Complete under några veckor. Jag brinner verkligen för kost och hälsa men även för djur och natur. och då faller det sej ganska naturligt att mina ”köksliga experiment” drar åt det hälsosamma(re) hållet likväl som att jag försöker värna om miljön och djuren ifråga om val av råvaror och produkter. Jag äter själv “paleo”-inspirerat, men precis som inom det mesta finns det ”flera nyanser” och åsikter om vad paleo eg. är. För mej handlar det om att välja så naturlig mat som möjligt, och att lägga en del kraft, tid och pengar på att hitta bra råvaror och på själva tillagningen. Mina recept är alltid fria från gluten, spannmål, processade vegetabiliska oljor och socker. Då och då använder jag mej av opastöriserad, ekologisk mjölk, helfet yoghurt eller lite opastöriserad ost, men oftast är det också helt fritt från mjölkprodukter. Mina gästinlägg kommer främst innehålla godsaker eller ”treats” under den här perioden. Glutenfria bröd, glass gjord på kokosmjölk och ekologiska ägg, sockerfria choklad kakor m.m. m.m. November brukar ju innebära en hel del god(a)saker förhoppningsvis hittar du något här som kanske kan ersätta den vanliga kakan/glassen eller frukost brödet och ge glädje & inspiration till att experimentera mer i köket!

claras sallad

Vad är då ”Paleo”?

Paleo eller Stenålderskost kan kort beskrivas:

Ät– Kött (nöt, fläsk, lamm och vilt), Fisk, Fågel och Ägg. Grönsaker och frukt efter säsong. Hälsosamma fetter från avokado, olivolja, kokos, nötter, frön och animaliskt fett.

Ät Inte- Gluten- och spannmåls produkter, Baljväxter, Socker, Mjölkprodukter, Alkohol, Processade Vegetabiliska oljor…

Välj allra helst kött från gräsbetande djur, ekologiskt och/eller lokalt. Precis som vi blir djuren feta och sjuka av spannmål. Gräs, växter och örter är en del av den naturliga födan för djuren, med en sådan kost kommer köttet att ha en bättre fettbalans och förändrar kvoten mellan omega-3 och omega-6 jämfört med köttet från djur uppfödda på spannmål. Köttet innehåller också mer micronutrienter (vitaminer och mineraler) och du slipper oroa dej för antibiotika och tillväxthormoner (det gäller dock allt svenskt kött..)

Använd dej av så många olika delar av djuret som möjligt. Tänk ”snout-to-tail”! Tillaga köttet med ben, senor, ligament och skinn. Inte bara för att smaken blir så fantastiskt mycket bättre utan även för att skydda proteinet under tillagningen och för att du kommer få i dej mer näring och frigöra massvis med nyttiga molekyler som t.e.x. glukosamin!

claras glass

Intresserad av att veta mer? Läs gärna

Deep Nutrition av Catherine Shanahan MD, Luke Shanahan (www.drcate.com)

The Primal Blueprint  av Mark Sisson (www.marksdailyapple.com)

Paleo- Stenålderskost  av Robb Wolf (www.robbwolf.com)