Vad är Yoga & Pilates ?

Yoga- & Pilatesträning ger dig en stark, smidig & välbalanserad kropp !

Läs om idag vår miniskola om de olika träningsformerna och deras främsta fördelar :

YOGA

Yoga ger en fysiskt stark och uthållig kropp, och om man vill, andlighet. Yoga är ett komplett program för hur man lever i världen, det handlar om att utvecklas och växa – fysiskt, mentalt och emotionellt. Alltid i din egen takt.

Ordet yoga kommer från sanskritens yuj, som betyder att förena eller länka samman/binda. Det syftar på unionen av vår egen kropp och själ. Yoga är en metod som hjälper oss att hålla sinne och kropp på samma plats och att vara närvarande i nuet.

Ett exempel på yoga är : Dynamisk hatha yoga, där övningar och positioner (asanas) länkas samman med varandra i ett flödande rörelsemönster. En yogaform som kombinerar traditionell yoga med nya och innovativa idéer. En kontrollerad och följsam andning är grunden i den fysiska träningen, där vi arbetar med att förbättra vår rörlighet, styrka och balans.

Hatha yoga – där Ha står för det aktiva inom oss, solen och det maskulina, och Tha står för det introverta, passiva, månen och det feminina inom oss. En grundtanke med yoga är att balansera upp dessa två sidor. Det gör vi både genom fysiska övningar som stärker kroppen och renar nervsystemet, och andningsövningar (pranayama) som får vår energi och livskraft att flöda fritt.

PILATES

Pilates är en intelligent träningsform, och ett system med övningar gjorda för att få en stark, smidig och balanserad kropp. I Pilates ser man varje människa utifrån ett helhetsperspektiv. Korrekt utförd Pilates träning leder till ökad kroppsmedvetenhet, kontroll och balans. Man strävar efter jämnvikt i muskulaturen med fokus på de djupa stabiliserande musklerna som håller kroppen uppe. Resultatet blir att hela du mår bättre och du blir stärkt som människa.

Pilates går ut på att återfå den naturliga hållningen i kroppen samt uppnå optimal styrka, smidighet, balans och uthållighet. Balans mellan styrka och rörlighet, men även balans mellan det kroppsliga och det själsliga. Målet är helt enkelt att må bra !

I Pilates tränar man efter fem grundprinciper:

•Andning • •Bäckenets placering • •Bröstkorgens placering • •Skuldrans stabilisering och rörelse • •Huvudets & nackens placering

Några av pilatesträningens främsta fördelar är:

•Säker och effektiv träning. •Stärker kroppens djupt liggande muskler.  •Balanserar styrka och smidighet.  •Förbättrar balans, koordination och cirkulation. •Förbättrar hållningen.  •Är skonsam vilket gör att alla kan utöva det – oavsett kön, ålder eller fysisk status. •Ökar kroppsmedvetenheten – du rör dig smidigare och använder kroppen mer ändamålsenligt när du t. ex. sitter på din kontorsstol eller tömmer diskmaskinen.  •Höjer prestationen i andra sporter (golf, skidåkning, skridskoåkning, dans, etc.).  •Är mycket framgångsrik som rehabilitering efter skador.

Foto: Vegafoto