Pilates & Garuda around the world

Vi på Pilates Complete delar glädjen och passionen att förmedla träning som pilates, garuda, yoga och barre med många andra fantastiska och dedikerade instruktörer, lärare och personliga tränare runt om i världen. På utbildningar och workshops brukar vi dela våra tankar om hur vi kan förbättra tekniken, bli ännu skarpare inom våra respektive områden samt tipsa varandra om nya övningar och tillvägagångssätt för att nå en ännu bättre kvalitativ undervisning och coachning.

Vi vill dela med oss av hur våra kollegor i andra delar av världen ser på träning och varför de har valt att arbeta med träning och hälsa. Att få ta del av andra instruktörers entusiasm och passion är en ynnest för oss och är otroligt inspirerade. Vi hoppas att du också blir inspirerad! Först ut är fantastiska Aimee från Nya Zealand!

“Hi my name is Aimee Challies. I’m a New Zealander and a freelance Garuda and Pilates Teacher. Apart from teaching in my own beautiful country, spreading the Garuda method as a Master Trainer, I also teach and train internationally and meet many wonderful teachers and studios along the way.

At a very young age, Pilates was a part of my conditioning regime, as an aspiring Ballet dancer. My early training was with Polestar International and I have taught Pilates for over 10 years. From Matwork to Reformer classes and everything inbetween! I came across Garuda whilst I was living in London six years ago and I feel very passionate about the method, both as a teacher and within my own body.

In the past six years I have taught mostly private Garuda classes, on the Garuda Apparatus. Whilst I love the energy of a collective group, taking people on a journey through the class together, I also love the intimacy of working with people independently. The work can then have a greater meaning, acknowledging the individual, therefore guiding them through a class that serves a purpose for where it is placed in their life, on that particular day. As a teacher, my wish is for them to have a good experience, feel better within themselves and to faciliate intelligent movement. I’m lucky to work with people of all ages and dispositions, particularly in NZ where we have a great healthcare system, therefore everyone has access to rehabilitation/fitness. Granting them responsibility and tools to look after their bodies.

I have observed a recent trend – certainly in the Southern Hemisphere – where people are welcoming Pilates, Garuda and Yoga. People want to dedicate more time to looking after their mental health through movement and are open to exploring the subtle components of mind/body work – it’s moving into the mainstream. Of course people still want to look good in their activewear (that is human nature!), but people are becoming inquisitive and want to embrace something new and beneficial to their wellbeing.

My favourite thing about being a teacher is – without any doubt – the people. It’s a privilege to teach and a wonderful exchange of energy. Whether they are a client, fellow teacher, or mentor – they all inspire me to learn and stay humble and cultivate a true passion for my love of movement.”

– Aimee Challies, Garuda & Pilates Practitioner, NZ

Social Profile:

Facebook: Garuda NZ

Instagram: @aimeechallies

www.aimeechallies.com

 

The Brewhouse Award 2017

Återigen har vi fått äran att vara en del av juryn för The Brewhouse Award. Tillsammans med andra entreprenörer, ledare, forskare och professorer med spetskompetens inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher*, akademi, offentlig sektor och näringsliv kommer Jasmin Salhi att vara med och ta fram nya talanger inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, KKN under hösten 2017.

Igår möttes den nya juryn för 2017 för ett första möte inför kommande tävling som öppnar den 1 september. Under gårdagen presenterades även tävlingsmotiven för The Brewhouse Award 2017, skapade av Design director Jörgen Nordqvist, Kodex.

The Brewhouse Award är en idé och innovationstävling som vänder sig till kreatörer och innovatörer inom arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande.

De olika tävlingskategorierna är:

Av och med unga

Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar – låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en “gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda! De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Här tävlar du som är 21 år och äldre. Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. I denna kategori tävlar nyskapande idéer som antingen främjar miljön, ökar förutsättningarna för utsatta människor att få arbete, förbättrar barn och ungas situation alternativt leder till ökat inflytande för äldre, ökad jämställdhet eller ökad integration. De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Öppen ansökan – fritt skapande

Här tävlar du som är 21 år och äldre. The Brewhouse Award ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Här ges konstnärlig och kreativ frihet att låta drömmar ta plats utan ramar och instruktioner – nya innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större. De tävlande kan vara en person alternativt en grupp på upp till 15 personer.

Sitter DU på någon innovativ tanke eller vill pitcha din idé?  Gå in och läs om tävlingen redan nu!

Anna Svensdotter Dimle och Christina Nilroth håller i trådarna för The Brewhouse Award.

 

 

Athletic Pilates Workshop 1 juni

Pilates Complete - Bosu

Pilates är en säker och effektiv träning som syftar till att stärka hela kroppen. Den förbättrar hållningen, ökar kroppsmedvetenheten och korrigerar obalanser för optimal prestation.  Många idrottskvinnor och män använder pilatesmetoden som ett komplement till sin sport just för att den hjälper till att balansera upp obalanser i kroppen. Den ökar rörligheten i de områden som är för tighta samt stärker bål och hållningsmuskulaturen som supportar ryggen och bäckenet.

Ofta beskrivs Pilates som en lugn och fokuserad träningsform med mycket andnings- och placeringsteknik. Men Pilates kan tränas på många olika sätt och kan även vara pulshöjande och mer utmanande för hela kroppen. Torsdag den 1 juni bjuder vi på en effektiv och rolig pilatesworkshop som kombinerar styrke-, rörlighets- och balansövningar med pulstoppar och cardioträning för hela kroppen. Jasmin leder dig genom en energifylld och intensiv 90 minuters workshop med pilatesredskap som bl. a. fitnesscircle, mini stability ball och bosu där du utmanar kroppskontroll, linjering och stamina.

Läs här för mer information om Athletic Pilates-workshopen samt anmälan.

Datum: Torsdag 1 juni kl. 19.15-20.45

Plats: Pilates Complete, Kastellgatan 1

Instruktör: Jasmin Salhi

Pris: 650 kr

 

Pilates i Korsettfabriken

Visste du att Pilates Complete ligger i samma lokaler som det en gång fanns en Korsettfabrik?

Vi fullkomligt älskar vår unika träningsstudio och det fantastiska hus som det är beläget i på Kastellgatan 1 i centrala Göteborg. När vi första gången klev in i lokalerna 2010  kände vi direkt att det här var rätt plats för att skapa den studio och den oas vi ville med Pilates Complete. Studions ljusa lokaler har en personlig och kreativ atmosfär som inspirerar till rörelse, energi och glädje och många som kliver in här för första gången beskriver studion som luftig och ”hisnande vacker” med sina stora fönster och rymliga ytor

Vi tycker det är roligt att vi huserar i lokalerna som byggdes år 1898-1899 för att bli Göteborgs Korsettfabrik. Idag sys inga korsetter här, men däremot tränas “korsetten” varje dag i vår studio och just ordet Korsett används nog lika flitigt nu som då  i början av 1900-talet. Här satt framför allt kvinnor och sydde korsetter, korseletter och höfthållare. Produkterna hade namnet “Kronan” och modellerna lanserades under namn som “Comfort”, “Halldis Stabell” och “Sportflickan”. I denna artikel kan du se en annons för hur du når “filmfigur” med Kronans korsetter publicerad i veckotidningen Husmodern 1945.

 

Om du inte tidigare besökt oss på Pilates Complete är du varmt välkommen! Studion innehar en komplett PT-studio med utrustning från STOTT PILATES® och Garuda Apparatus samt två öppna studios för gruppträning och kurser. Unikt för Pilates Complete är också två stora, privata terrasser för utomhusträning vid det grönskande Skansberget. I den mysiga loungen kan du njuta av en god kopp te och i det fina behandlingsrummet kan du ta en välgörande massage innan eller efter din träning. Shopen erbjuder ett urval av kvalitativa och sköna träningskläder från bl.a. FitFit Activewear samt pilatesredskap och mattor. Pilates Complete är den plats där du kan möta likasinnade, hämta inspiration, få livsglädje och fylla på med ny energi! 2016 blev Pilates Complete utsedd till Världens vackraste Pilatesstudio av Merrithew Health and Fitness.

Foto:

Exteriör: Per Norberg Photoagency

Interiör: Vegafoto

Våga förändra ditt träningstempo

Idag har vi i Team Pilates Complete pratat om hur viktigt det är att variera tempot man tränar i för kroppen ska utvecklas och förändras som vi önskar.

När du som Pilates Complete medlem tränar i olika tempoväxlingar chockar du kroppen positivt och den blir van att anpassa sig till fler kvaliteér i rörelserna du utför. Vårat tips är därför att du tränar på alla våra gruppträningspass och för så många av våra instruktörer som möjligt, alla har vi olika saker att ge dig. Vi utgår alla från våra egna kroppar när vi undervisar och ju fler instruktörer du träffar desto större möjlighet har du att fånga upp de bästa tipsen som du tycker passar för dig. Träna på klasser som Reformer Cardio med explosiva frånskjut, Garuda med sega och långsamma rörelser och Complete med hopp, drag, tryck och rörlighet i lite snabbare tempo än på de vanliga pilatesklasserna.

Om du alltid rör dig på ett visst sätt, med samma omfång och i samma takt och rytm så kommer du att tappa du förmågan att anpassa kroppen till den situation och kraftansträngning som behövs vid ett givet tillfälle. Tycker du att det känns läskigt och svårt att jobba explosivt och snabbt så är det säkert det du behöver träna på mest. Man måste inte vara bra på att hoppa för att gå på Reformer Cardio eller älska att träna i ett snabbt tempo för att gå på klasser som Complete och Barre, du är hos oss för att må bättre, bli starkare och framför allt ha roligt när du tränar. Trots att vi “bara” har pilates på gruppträningsschemat så har vi en enorm bredd och variation som vi är väldigt stolta över, så vänta inte längre utan börja förändra ditt träningstempo nu!

Våga variera och förändra din träningsvanor. Bli lagom bra i alla hastigheter istället för superbra på en, det är den bästa medicinen för en stark, smidig och välbalanserad kropp!

Foto: Vegafoto

Pilates i kombination med kroppsbehandling

Pilatesträning används av både personliga tränare, fysioterapeuter och terapeuter som en rehabiliterande träning. Pilatestekniken är en väldigt snäll träningsmetod för alla leder och ligament samtidigt som den effektivt tränar upp kroppens djupt liggande muskler. Lika bra som pilatesträningen fungerar som rehabilitering och är den liksom all annan träning ännu bättre som prehabilitering, dvs att träna i förebyggande syfte.
Många gånger kör vi på med den träningsform eller den livsstil vi har hållt oss till, tills det helt enkelt inte går längre. Vi lyfter tungt, springer långt och jobbar i trädgården trots att axlarna värker och ryggen känns stel. Lite smärta och stelhet är väl ok, tänker många av oss “Det är så här jag är”. En vanlig föreställning är att så som kroppen känns nu, lite stel och trött, så är man, det är inget att göra något åt.
Inget kunde vara mer fel! Vi kan alla bli både rörligare, starkare och smidigare. Pilatesträningen kan komma tillrätta med många krämpor genom att man blir mer kroppsmedveten och får en bättre hållning, man får en bättre balans och lär sig använda kroppen mer ändamålsenligt.
MEN träning kan inte lösa allt, inte heller pilatesträning, trots att den är superbra på alla sätt. Även fast vi jobbar med rörlighet, stabilisering och balans i pilates så finns det vissa stelheter som suttit så länge i kroppen att det tar väldigt lång tid att komma åt dem enbart med rörelse. Om man tränat pilates länge och fortfarande känner sig stel i ryggen eller har ont i höfterna så är det en väldigt bra ide att ta några kroppsbehandlingar.

Ibland är det så när man tränar mycket, för mycket eller använder kroppen på fel sätt så får man spänningar i kroppen . Fortsätter man bara att träna eller röra sig på samma sätt så kan det faktiskt vara så att man kan bli ännu sämre i de delar som inte fungerar så bra. Osteopati och massage är två riktigt bra kompletterande behandlingsmetoder som kan komma åt djupt liggande spänningar och stelheter vilket kan göra att man efter behandlingen eller behandlingarna kommer åt de områden som är svåra att hitta själv.

Man kan likna kroppen vid en frukt med väldigt många skal. De första skalen skalar man enkelt av själv med lite träning, stretch och andning, sedan kommer man ofta till ett kraftigare skal som är svårt att skala av själv. När man genom behandling fått hjälp med det kraftigare skalet blir det återigen lättare att fortsätta skala av sig sina skal hela vägen in till kärnan, och det är då det börjar hända saker på riktigt i kroppen. Det är då kroppen förändras på allvar!

Pilates + Behandling = Sant

På Pilates Complete finner du terapeuter med spetskompetens i osteopati, massageterapi och samtalsterapi. Tränare och terapeuter har ett nära samarbete och vårt gemensamma mål är att ge dig som kund en hälsosam, smärtfri och välfungerande kropp. För att läsa mer om våra behandlingar och boka en tid klicka här!

Foto: Vegafoto

Utbildning i Flygande Yoga

Vi är stolta över att kunna presentera Milla Floryds Yogawings Teacher Trainer-utbildning hos oss på Pilates Complete i augusti! Efter flera års undervisning på kurser och workshops i flygande yoga tar nu Milla steget till att utbilda i flygande yoga. Hon har tidigare utbildat i Norge, men detta blir den första hon håller i Sverige. Milla har arbetat och uppträtt som luftakrobat sedan 2007. 2011 utbildade hon sig till lärare i gravotonics flygande yoga. Sedan dess har hon förfinat sin undervisningstil i den gravitationslösa yogaformen och blandat sin kärlek till anatomi, inversioner och hållbar rörelse med sina erfarenheter som yogalärare och luftakrobat.
I den här utbildningen får du ta del av hennes unika stil och speciella erfarenheter.

Vill du utveckla relationen till din yoga och din kropp? Vill du kunna erbjuda unik PT-undervisning som öppnar upp oändliga möjligheter för dina klienter oavsett vart de är i livet? Är du redo för att ge en grupp upplevelsen av att sväva viktlös?
Då är det här utbildningen för dig.

30 timmar intensiv flygande yoga TT 5,6 och 12,13 augusti 2017.
Schema lördag-söndag 08.30-17.30, paus för 1,5 tim. lunch varje dag (7,5 tim. undervisning/dag)

Innehåll

Säkerhet
Sekvensering/klassuppbyggnad
Assistering
PT undervisning
Parövningar och massage
Vad du får med dig:
3 färdiga sekvenser. En inverterad sekvens. En axelöppnande sekvens. En restorativ sekvens. Dessa sekvenser är mer än tillräckligt mycket material för att undervisa en hel termin.
Exklusiv manual där kursens medföljande sekvenser finns dokumenterade.
Högt säkerhetstänk.
Flertal parövningar
Kunskap för att använda yogagungan i PT undervisning
Principer för aerial anatomi alignment
Gedigen övning i att skapa egna sekvenser
Bevis i form av diplom på genomförd kurs.

Ta chansen och ge din yoga vingar! Boka din plats innan den 31 maj för Early Birdpris 9100 kr. Fullpris efter 1 juni 9800 kr.

Läs mer om utbildningen här.

 

Streetfusion Danskurs

Efter önskemål bjuder vi nu på en 4-veckors danskurs i Street Fusion med inspiration och en mix av disco, hip hop, house och latin. Kursen vänder sig till alla som vill känna glädje, få ny inspiration och shaka loss på golvet och är anpassad för både dig som är nybörjare och till dig som tränat dans tidigare. Danslärare är karismatiska Susanne Svensson.

Express yourself to the music!

Kom och dansa! 4 söndagar i rad med start nu på söndag den 14 maj kl. 18.30

Pris 1125 kr

Boka din plats här!

 

Därför ska du träna Garuda

Det finns så många träningsformer att välja mellan, varför ska du välja att träna Garuda?

Garudaträning kan precis som pilates varieras nästintill i en oändlighet. Men hjälp av olika maskiner, redskap och övningsrepertoarer utmanar man kroppen med skilda rytmer, positioner, tempon och motstånd med syftet att träna kroppen så varierat som möjligt. Det är nämligen när vi varierar vår träning som kroppen utvecklas mest, det är då vi känner att vi blir starkare, rörligare och får bättre balans. När man har tränat på samma sätt länge så behöver man chockera kroppen ibland med nya rörelser, infallsvinklar och träningsformer.

Är du en person som tränat pilates i många år så har garudan en enorm potential att ge dig det du behöver för att få en nytändning i träningen och för att komma längre i din pilatesträning. Exempelvis är det vanligt att man kämpar med övningen Roll up och har svårt att rulla igenom ryggen kota för kota. I garudan rör vi oss i diagonaler, utför sidoförflyttningar och skiftar bäcken och bröstkorgen på ett annat sätt än vi gör i pilatesträningen och dessa rörelser kan ge dig åtkomst till de öppningar du behöver för att kunna rulla igenom ryggraden utan stelheter. Garudan tar vid där pilatesträningen slutar, grunderna kommer från pilates och till basövningarna vävs yogapositioner och dansanta rörelser in och tar kroppen till lägen där den inte varit på länge. Den styrka, teknik och stabilitet du byggt upp i pilatesen har du som grund i garudaträningen och den sitter efter många år av pilatesträning ofta i ryggmärgen, den behöver du inte tänka på så mycket utan fokus ligger mer på att verkligen röra på sig.
Det kanske låter enkelt att bara hålla kroppen i rörelse men som van pilatesutövare är man expert på att leta efter korrekt position och jobba i exakt rätt läge hela tiden, ibland kan det då bli för mycket letande och för lite rörelse och med det faktisk träning. I garudan tillåts vi släppa lite på den exakta placeringen under träningen och ge oss själva chansen att låta rörelsen göra jobbet. Rörelsen i sig läker och sträcker ut kroppen och det spelar inte så stor roll om en axel åker upp eller om bäckenet inte är i neutral position hela tiden. Det viktiga i garudan är att man fortsätter röra sig igenom övningarna och lita på att själva rörelsen och övningen i sig ger dig det du behöver. Ju fler gånger du tränar i ett långt flöde utan att stanna till och fundera på om du ligger, sitter eller står på rätt sätt desto skönare, enklare och mer givande kommer träningen att bli. Du som tränat pilates länge kommer omedvetet att träna väldigt välplacerat och noggrannt, så testa att ge dig in i en träningsform med större rörelseutslag och mer variation. Du kommer att bli förvånad både över hur svårt det kan kännas och hur mycket det ger dig!

Är du däremot en person som tränar mycket styrketräning, hinderbana, explosivitet, löpning eller spelar bollspel så är det troligtvis inte själva flödet och den konstanta rörelsen som är utmaningen. Du kanske är van att röra på dig i flera timmar, köra långpass eller träna med tung belastning för att köra slut på kroppen och testa dina gränser. För dig har garudan en annan roll, träningsformen kan ge dig den rörlighet som du behöver för att kunna utvecklas snabbare i din idrott eller rörelseform. Garudan kan också ge dig den mentala träning och andningsträning som behövs för att du ska kunna hålla ett glasklart fokus även när kroppen börjar bli trött. Om du blir rörligare och friare i kroppen behöver du inte kämpa så mycket mot dig själv när det går fort eller rörelserna blir större. Musklerna blir mjukare, bindväven mer elastisk och hela andningsapparaten kommer att fungera bättre. Tvärtemot vad du kanske tror, att träningen blir en enkel och mjuk avslappning, så kommer den med all säkerhet att kännas minst lika utmanande som din tunga träning fast på ett helt annat sätt. Många med starka och stela kroppar svettas otroligt mycket och får kämpa sig igenom de öppningar, stretchar och balansövningar som garudaträningen innehåller. Att lära sig att andas med olika tekniker och kvaliteter under träningen ger också en enorm fördel i all övrig träning du gör. Mentalt fokus och koncentration kommer på köpet.

Vill du testa garudaträning?

På måndag den 15e maj har du möjlighet att delta på vår Garuda Chakra workshop, den är öppen för alla oavsett tidigare erfarenhet. Vill du testa träningsformen utan redskap så kan du antingen delta på Garuda Yoga lördag den 26 maj kl 18.00 på Svenska Mässan under Yoga Games eller på någon av våra ordinarie gruppträningsklasser på Pilates Complete. Vill du testa träningen i lugn och ro med en privat tränare så har vi den fantastiska garudamaskinen som ger träningen en extra dimension då du kan testa både hängande, fyrfota, stående och liggande övningar!

Oavsett hur du väljer att träna garuda så kommer garudaträning att ge dig en friare och mer öppen kropp som ger dig rörelseglädje och möjlighet till en smärtfri och skadefri kropp länge.

Foto: Per Norberg Photoagency