GLAD SOMMAR önskar Pilates Complete!

_MG_4092

Nu tar vi 2 veckors sommarledighet!

Pilates Complete är sommarstängt under veckorna 30 och 31 (2015-07-20- 2015-08-30). Vi är åter tillbaka måndagen den 3 augusti för gruppträning, sommarkurs i Pilacro och Personlig Träning i pilates, yoga och garuda.

Vi vill tacka alla er som varit hos oss och tränat i våra större, nyöppnade lokaler hela våren, det har varit en otroligt rolig, spännande och snabb termin på alla sätt! Njut av sommaren i fulla drag, var stolt och nöjd över den träning du utfört och de framsteg du nått. Vi ser fram emot att komma tillbaka till er alla igen med full kraft och energi efter sommarledigheten!

GLAD SOMMAR!

önskar

Jasmin & Linda

Team Pilates Complete

 

 

Foto: Vegafoto

Posted in Pilates Complete | Lämna en kommentar

Sommarträna Pilates med Flexband Dag 7

Nu är det dags för sommarledighet! Idag har vi öppet på studion sista dagen innan vi stänger för 2 veckor, vi är tillbaka hos er igen med full kraft och energi måndagen den 3 augusti.

Varje dag den här veckan har vi presenterat vi tre övningar som du kan följa på valfritt sätt i sommar. Använd det som ett komplement till din redan existerande träning, som variation till ditt/dina andra hemprogram eller som en inspiration till en nytt sätt att träna pilates den här sommaren.

Vill du ha fler pilatesövningar med band, boll eller matwork utan redskap så bjuder vi in dig till att träna efter våra instruktionsvideos på Yogobe. Läs mer längst ner i blogginlägget om hur du gör för att starta igång din träning på Yogobe.com och få två veckors gratisträning.

Lycka till!

 

Pilates Completes sommarprogram med flexband 2015

Dag 7.

 

STANDING LEG PRESSES

 pilates complete standing leg press

Malta 21-24 maj 2015 395                          

Startposition: Stående i neutral position med armarna sträckta rakt upp. Bandet under ena foten, håll bandet med raka handleder.

Andas in – Lyft ena benet till table top.

Andas ut – Pressa benet ner utan att nudda marken.

Upprepa 10 ggr.

Modifikation: Utför övningen med böjda armar.

Tänk på: Behåll neutral position i ryggraden, och bröstkorgen i linje med bäckenet.

 

 

SHOULDER STRETCH

pilates complete shoulder stretch

Startposition: Stående i neutral position med armarna sträckta rakt upp. Bandet mellan händerna.

Andas in – Lyft armarna upp över huvudet.

Andas ut – Sänk armarna bakom kroppen.

Andas in – Lyft armarna upp över huvudet.

Andas ut – Sänk armarna framför kroppen.

Upprepa 10 ggr.

Tänk på: Behålla axlarna sänkta och ryggraden neutral.

 

TRICEPS PRESS STANDNING

pilates complete side bend

Malta 21-24 maj 2015 390

Malta 21-24 maj 2015 391

Startposition: Stående i neutral position med armarna sträckta rakt upp. Bandet mellan händerna.

Andas in – Preparera. Lyft armarna upp över huvudet.

Andas ut – Böj kroppen till ena sidan och böj den undre armen. Armarna framför kroppen, titta på den undre handen.

Andas in – Böj den undre armen.

Andas ut – Sträck den undre armen.

Upprepa 10 ggr.

Andas ut och kom tillbaka till startposition.

Repetera samma serie på andra sidan.

Modifikation: Utför övningen med övre armen böjd.

Tänk på: Behålla axlarna sänkta och ryggraden neutral.

 

 Pilatesträna med oss på Yogobe.com

Träna pilates och yoga när och var du vill med Yogobe
Klicka här, skapa konto på yogobe.com och få dina första 14 dagar helt gratis.

Har du redan provat Yogobe men inte är aktiv just nu? Var inloggad på ditt Yogobe-konto och klicka här och få din första månad som medlem för bara 99 kr (därefter ord. pris 189 kr) utan bindningstid.

Posted in Flexband, Övningar, Pilates, Pilates Complete, Pilatesonline, Träna hemma, Träning, Yogobe | Lämna en kommentar

Sommarträna Pilates med Flexband Dag 6

Varje dag den här veckan presenterar vi tre övningar som du kan följa på valfritt sätt, använd det som ett komplement till din redan existerande träning, som variation till ditt/dina andra hemprogram eller som en inspiration till en nytt sätt att träna pilates den här sommaren.

Vill du ha fler pilatesövningar med band, boll eller matwork utan redskap så bjuder vi in dig till att träna efter våra instruktionsvideos på Yogobe. Läs mer längst ner i blogginlägget om hur du gör för att starta igång din träning på Yogobe.com och få två veckors gratisträning.

Lycka till!

 

Pilates Completes sommarprogram med flexband 2015

Dag 6.

 

BACK ROWING PREPS

Pilates Complete flexband half roll back

Half roll back

Startposition: Sitt i neutral position, böjda ben bandet under fötterna, håll i ändarna med raka handleder och böjda armar.

Andas in –  Preparera

Andas ut- Rulla halvvägs ner, blicken rakt fram.

Andas in –  Runda upp, blicken ner mot dina knän, behåll rund rygg.

Andas ut- Rulla halvvägs ner igen.

Upprepa 10 ggr. Avsluta med att räta ryggen kota för kota tillbaka till startposition.

Modifikation: Utför övningen med det upplyfta benet böjt.

Tänk på: Behålla ryggen i samma c-kurva när du utför övningen, rörelsen sker i höftlederna. Behåll armarna böjda.

 

Biceps curls

Startposition: Sitt i neutral position, böjda ben bandet under fötterna, håll i ändarna med raka handleder och böjda armar.

Andas in –  Preparera

Andas ut- Rulla halvvägs ner, böj armarna så att händerna nuddar dina axlar, blicken rakt fram.

Andas in –  Sträck armarna. Stanna kvar med ryggen i samma c-kurva

Andas ut- Böj armarna.

Upprepa biceps curls i rundad position 10 ggr. Avsluta med att hålla positionen på inandning och sedan räta ryggen kota för kota tillbaka till startposition på utandning.

Tänk på: Behåll ryggen i samma c-kurva när du utför övningen, skuldran stabil och axlarna sänkta, rörelsen sker i armbågslederna.

 

ROUND BACK WITH ROTATION

pilates complete flexband twist

Malta 21-24 maj 2015 362

Startposition: Sitt i neutral position, böjda ben bandet under fötterna, håll i ändarna med raka handleder och böjda armar framför böstet, knogarna mot varandra.

Andas in –  Preparera

Andas ut – Rulla halvvägs ner, blicken rakt fram.

Andas in –  Håll positionen.

Andas ut – Rotera till ena sidan, sträck armarna diagonalt framför dig.

Andas in- Rotera tillbaka till mitten.

Andas ut – Rotera till andra sidan, sträck armarna diagonalt framför dig.

Andas in- Rotera tillbaka till mitten.

Upprepa 10 ggr. Avsluta med att räta ryggen kota för kota tillbaka till startposition.

Modifikation: Utför övningen med böjda armar framför bröstet.

Tänk på: Behåll bäckenet stilla, roteringen sker i ryggraden.

 

 

SINGLE LEG EXTENSIONS

pilates complete quadruped

pilates complete kickbacks

Startposition: Stå fyrfota i neutralt läge med händerna rakt under axlarna och knäna höftbrett isär. Bandet under ena foten och håll ändarna under händerna.

  1. Bend & stretch

Andas in – Böj benet det arbetande benet och runda ryggen ( knä mot panna)

Andas ut – Sträck benet rakt bakåt och räta ryggen till neutral position.

Upprepa 10 ggr.

 

  1. Lift & lower

Andas ut – Lyft det sträcka benet

Andas in – Sänk det sträckta benet.

Upprepa 10 ggr.

 

  1. Circles

Andas in – Cirkla det sträckta benet ner/in

Andas ut – Cirkla det sträckta benet upp/ut.

Upprepa 10 ggr.

 

Tänk på: Håll bäcken och ryggrad stilla i neutral position, rörelsen sker i höftleden.

 

 Pilatesträna med oss på Yogobe.com

Träna pilates och yoga när och var du vill med Yogobe
Klicka här, skapa konto på yogobe.com och få dina första 14 dagar helt gratis.

Har du redan provat Yogobe men inte är aktiv just nu? Var inloggad på ditt Yogobe-konto och klicka här och få din första månad som medlem för bara 99 kr (därefter ord. pris 189 kr) utan bindningstid.

Posted in Flexband, Övningar, Pilates, Pilates Complete, Pilatesonline, Träna hemma, Träning, Yogobe | Lämna en kommentar

Sommarträna Pilates med Flexband Dag 5

Varje dag den här veckan presenterar vi tre övningar som du kan följa på valfritt sätt, använd det som ett komplement till din redan existerande träning, som variation till ditt/dina andra hemprogram eller som en inspiration till en nytt sätt att träna pilates den här sommaren.

Vill du ha fler pilatesövningar med band, boll eller matwork utan redskap så bjuder vi in dig till att träna efter våra instruktionsvideos på Yogobe. Läs mer längst ner i blogginlägget om hur du gör för att starta igång din träning på Yogobe.com och få två veckors gratisträning.

Lycka till!

 

Pilates Completes sommarprogram med flexband 2015

Dag 5.

 

PUSH UPS

pilates complete push up

Malta 21-24 maj 2015 286

Startposition: Stå i en plankposition, på händer och fötter med kroppen i en rak neutral linje från knä till axel. Bandet mellan runt skulderbladen, håll bandet under dina händer.

Andas in –  Böj armarna och sänk kroppen ner mot golvet.

Andas ut – Sträck armarna och kom tillbaka till startposition.

Upprepa 10 ggr.

Modifikation: Utför övningen på knä.

Tänk på: Behåll skuldran stabiliserad och ryggraden neutral.

 

HAMSTRING STRETCH + POINT & FLEX

pilates complete hamstring stretch

Malta 21-24 maj 2015 313

Hamstring stretch

Startposition: Ligg på rygg i neutralt läge med böjda armar, ena benet böjt andra benet sträckt rakt upp. Bandet under den lyfta foten, håll bandet med raka handleder.

Andas in – Flexa foten i bandet.

Andas ut- Dra lätt i bandet för djupare stretch på baksida lår.

Håll positionen 10 andetag eller längre.

Modifikation: Utför övningen med det upplyfta benet böjt.

Tänk på: Behåll neutral svank.

 

Point & flex

Andas in – Flexa foten i bandet.

Andas ut- Pointa foten i bandet.

Upprepa 10 ggr.

Modifikation: Utför övningen med det upplyfta benet böjt.

Tänk på: Det är enbart fotleden som rör sig.

 

LEG CIRCLES

pilates complete leg circles

Malta 21-24 maj 2015 321

Startposition: Ligg på rygg i neutral position, ena benet sträckt längs underlaget, andra benet uppsträckt i luften med foten i flexbandet. Bandet under den lyfta foten, håll bandet med raka handleder. Utåtroterad position i höftleden.

Andas in – Cirkla det upplyfta benet inåt över kroppen och ner.

Andas ut- Cirkla det upplyfta benet utåt bort ifrån kroppen och upp.

Upprepa 10 ggr i vardera riktning.

Modifikation: Utför övningen med det upplyfta benet böjt.

Tänk på: Behåll neutral svank och kroppen stilla, enbart rörelse i höftleden.

 

 

 Pilatesträna med oss på Yogobe.com

Träna pilates och yoga när och var du vill med Yogobe
Klicka här, skapa konto på yogobe.com och få dina första 14 dagar helt gratis.

Har du redan provat Yogobe men inte är aktiv just nu? Var inloggad på ditt Yogobe-konto och klicka här och få din första månad som medlem för bara 99 kr (därefter ord. pris 189 kr) utan bindningstid.

Posted in Flexband, Övningar, Pilates, Pilates Complete, Pilatesonline, Träna hemma, Träning, Yogobe | Kommentering avstängd

Medlemsevent i augusti – Yoga med Camilla Bergström

TrickyRight

Onsdag den 5 augusti kl 17.30-19.00 bjuder vi på en specialklass i Yoga med Camilla Bergström!

Over the last few years Camilla’s focus has been on Wellness and Lifestyle Yoga, a practice to deepen your understanding to your relationship between mind and body. In her classes you will discover by making small shifts mentally it will help you build strength physically, undo blocked energy to enhance the quality of your practice and bring it into your life. Begin today to ENJOY your body, be curious how you can do the  yoga poses in a fun and empowering way rather than with preasure and force.
Camilla is passionate about helping people to better their life in a simple, honest and compassionate way.

OBS! Begränsat antal platser.Först till kvarn gäller. Eventet är gratis för alla medlemmar.

Anmälan: info@pilatescomplete.se

Posted in Gruppträning, Inspiration, Instruktörer, Pilates Complete, Yoga | Kommentering avstängd