Balanserad och stark -på Bosuboll!

lena

Stabilitet och balans, styrka och rörlighet.

-Utan pilatesträningen vore jag chanslös! Höftledsopererad som jag är, med grav artros på många ställen i min kropp. Så innerligt tacksam för att jag funnit PilatesComplete. Med alla fantastiska instruktörer. Som stärker mig, både till kropp och själ!

Hälsar Lena Sollerman  (Instruktör SeniorPilates)

Vem är intresserad av att gå en seniorpilates-kurs hos oss på Pilates Complete?

Pilateskurs som är anpassad till dig som är lite äldre och vill få en bättre balans, ökad styrka och rörlighet. Många äldre upplever att deras flexibilitet och uthållighet har minskat över tiden. Pilates är en perfekt träningsmetod för att förebygga detta.

Maila gärna en intresseanmälan till info@pilatescomplete.se

 

Posted in Bosu, Inspiration, Instruktörer, Kurs, Personlig Träning, Pilates, Pilates Complete, Träning | Lämna en kommentar

Sportlovsworkshop: Akrobatik för förälder & barn

NÄSTA WORKSHOP PÅ PILATES COMPLETE ÄR :

cirkus för barn

Akrobatik Förälder & barn

Vi erbjuder en speciellt framtagen workshop för där föräldrar och barn tränar akrobatik och trapets tillsammans! Det ni bara sett på cirkus tidigare får ni nu lära er på riktigt, allt från grundläggande tekniker till mer avancerade tricks. Instruktör är Jailton Carneiro som har varit nio år på turné med det fantastiska världskända kompaniet Cirque du Soleil. Workshopen är anpassad för barn mellan 5-11 år.

Datum: Söndag 15 februari 2015 kl. 10-12
Längd: 120 min.
Instruktör: Jailton Carneiro
Pris: 900 kr/par ( 1 vuxen + 1 barn)

OBS! Anmälan görs av målsman, ansvarsintyg skickas i samband med bekräftelsen. Anmälan är bindande och återbetalning sker endast vid uppvisande av läkarintyg.

Bokningsregler

Bokning av kurs eller workshop sker via 031-789 02 22 eller info@pilatescomplete.se. Vänligen uppge namn, adress, telefonnummer samt e-postadress. Svarsmail bekräftar din plats. Faktura sänds via mail.

OBS! Anmälan är bindande för alla kurser och workshops och återbetalning sker endast vid uppvisande av läkarintyg.

Posted in Cirkus & Akrobatik, Nyheter, Pilates Complete, Utbildning & Workshops | Lämna en kommentar

Review av STOTT PILATES fem grundprinciper

breathing pilates complete göteborg

På Pilates Complete arbetar vi efter STOTT PILATES träningsteknik och deras fem grundprinciper. De här fem principerna grundar sig på ett antal biomekaniska kroppsfunktioner som ligger som bas för alla pilatesövningar och används som ”verktyg” för att få en så effektiv och säker träning som möjligt.

Att lära sig principerna tidigt gör att du blir mer medveten om hur din egen kropp fungerar. De ger dig möjlighet att förstå Pilatestekniken och vad varje övning syftar till. De hjälper dig att hitta rätt teknik och placering samt stabilisering i kroppen. Med dessa verktyg kan du med kontroll utföra varje övning på ett sådant sätt att du får ut maximalt av din egen träning.

De fem grundprinciperna är:

Andningen

Bäckenets placering

Bröstkorgens placering

Skulderbladens rörelse och stabilisering

Huvudets och nackens placering

ANDNINGENS PRINCIPER

Rätt andningsteknik säkerställer att tillräckligt med syre flödar in i musklerna som du använder, och hjälper även till förhindra onödig anspänning. Ett avslappnat och fullt andningsmönster ökar fokus och koncentration.
STOTT PILATES andningsteknik innebär att du vid andning ska expandera bröstkorgen sidledes och bak i ryggen utan att axlarna lyfts. Vi brukar prata om en ”tredimensionell” andningsteknik. Grund andning i övre delen av bröstkorgen skapar lätt spänning i nacken och axelpartiet och andning i magen ger avslappnade magmuskler, vilket leder till att ryggen är oskyddad under träning.

Det är därför viktigt att andas ”tredimensionellt” i bröstkorgen då andningstekniken hjälper dig att aktivera dina djupa bukmuskler och stabilisera din torso.Att andas djupt ner i lungorna är också viktigt då syret byts ut på ett effektivare sätt där. Rätt andning ger dig mer kraft samt hjälper dig att få ett optimalt buktryck, vilket i sin tur håller isär kotorna och ger bra stötdämpning.

När du tränar skall andningen alltid föregå rörelse i alla övningar. När du använder dig av andningstekniken så aktiveras transversus abdominis( tvärgående bukmuskeln) först och sedan oblikerna (sneda bukmusklerna ). Tillsammans med transversus, engageras även bäckenbotten och multifiderna. Detta ger en mer komplett stabilisering av bäckenet och ryggraden, särskilt den lumbala delen dvs länden.

När du andas in öppnas bröstkorgen ut och uppåt, vilket anatomiskt leder till en liten extension i ryggraden dvs det sker en lätt bakåtböjning av överkroppen. Vid utandning stängs bröstkorgen in och neråt och ryggraden gör en lätt flektion dvs överkroppen gör en framåtböjning.

Eftersom kroppen rent anatomiskt vill röra sig på detta vis så använder man ofta utandning just på framåtböjningar exempelvis magövningar som ab prep och roll up och vid övningar med rygglyft som exempelvis swan dive använder man inandning. I vissa ryggövningar använder man sig av utandning vid extension av ryggraden och det är för att hjälpa till att hålla magstödet och stödja den lumbala delen av ryggraden.

I STOTT PILATES andas man alltid in genom näsan och ut genom munnen

Du kan öva på din andning med hjälp av några övningar:

  • Neutralt andningsmönster.Ligg på rygg. Andas lugnt. Känn efter hur andningen går. Sker andningen i bröstet, magen, sidledes eller ner?
  • Lateral bröstkorgsandning. Ligg på rygg. Låt kroppen ligga tungt ner i mattan speciellt med bröstkorg och sacrum /svansbenet. Slappna av i axlar och nacke och känn bredd mellan nyckelbenen. Lägg händerna på bröstkorgen. Andas in och känn bröstkorgen vidgas i sidled – som ett dragspel. På utandning känn hur bröstkorgen smälter ner.
  • Bäckenbotten. Sitt i skräddarställning. Känn pubisbenet fram, de två sittbenen och svanskotan bak. Tänk dig att du lyfter de fyra punkterna upp i kroppen.

När du tränar din andningsteknik och blir mer medveten om olika sätt att andas på så går det snabbare och det blir lättare för dig att ta till dig själva träningsmetoden.

Yogobe kan du se videoklipp om andningen.

Under några tisdagar ligger det extrainsatta klasser med just temat Matwork Intro där vi går igenom grundprinciperna samt basövningarna grundligt. Lika bra för dig som är ny på Pilatestekniken som för dig som tränat länge och behöver få en återkoppling till tekniken. Varmt välkommen på tisdag kl. 17.00.

Följ oss här på bloggen under de närmaste veckorna för en review av STOTT PILATES grundprinciper.

Foto: Vegafoto

 

 

Posted in Grundprinciper, Matwork, Teknik | Lämna en kommentar

Global Yoga grundutbildning hela helgen!

Hela helgen har vi haft ett härligt gäng yogisar hos oss! Det var grundutbildning i Global Yoga & vår egen Lisbeth Kinnunen var med för att fördjupa sin kunskap, få ny inspiration och lära nytt inför vårens klasser! Vi ser fram emot mer yogaklasser, workshops och fusions på Pilates Complete i vår och sommar…IMG_9469  jan 15 GU jan 15 jan 2015 GUIMG_9472IMG_9479lördagIMG_9485IMG_9487tbildning

Posted in Inspiration, Instruktörer, Pilates Complete, Träning, Utbildning & Workshops, Yoga | Lämna en kommentar

Möt Johanna Alvin – ny pilates- och yogainstruktör på Pilates Complete!

johanna alvin pilates complete

Namn: Johanna Alvin

 

Ålder: 30

 

Bor: Göteborg

 

Utbildning: Global Yoga Grundutbildning, Global Yoga Power, Global Yoga Anatomi & Assistering, MOJO Yoga.  Funktionell träning, The Academys Coreutbildning, Les Mills CXWORX)

 

Webb: www.johannaalvin.com

Instagram: johannaalvin

 

Om Johanna:

Med hjärtat och själen i yogans värld vill jag inspirera till att lyssna inåt både på och utanför mattan. Att arbeta med kroppen fysiskt och mentalt bör vara både lekfullt och utmanande. Det är så vi utvecklas. Att utgå från egna förutsättningar och behov är viktigt i min egen praktisering och även hos mina deltagare på klasserna. Min grund ligger i olika former av gruppträning, såsom aerobics, dans, styrkeklasser, funktionell träning och core. Jag är också utbildad idrottslärare och har flera utbildningar i anatomi och fysiologi. Yoga och pilates är en ständig inre resa för mig som aldrig tar slut samtidigt som jag blir stark, smidig och rörlig. Kombinationen av yoga och pilates är fantastisk då den tar oss till nya träningshöjder utvecklar oss på alla plan. Jag älskar att dela med mig av verktyg för att guida dig på din resa. På mina yoga- och pilatesklasser arbetar vi med precision, flöde och passion. Och en stor portion lekfullhet och glädje.

 

Favoritövning: Krigare II, jag känner mig alltid grundad, stadig på jorden och stark. Både kroppsligt och själsligt.

 

Johanna undervisar yoga på tisdagar 19.30 samt håller i lördagsklasserna: Boll/Rulle 9.30 samt Complete 10.45. Varmt välkomna!

 

Foto: Vegafoto

Posted in Gruppträning, Instruktörer, Pilates, Pilates Complete, Yoga | Lämna en kommentar