Team Pilates Complete jobbar vidare!

Linnea i cadillacen

På Pilates Complete möts du alltid av välutbildade och professionella instruktörer! 

Just nu har vi hämtat in extra mycket ny kunskap till instruktörsgruppen! Bland annat så jobbar Linnea nu med sina avslutade uppgifter för Personlig Träning i Global Yoga samtidigt som hon förbereder sig inför nästa instruktörsutbildning i STOTT PILATES; Advanced Matwork i maj. Jailton planerar för sin vidareutbildning i STOTT PILATES Reformer och Lisbeth går denna helg den sista delen i Global Yoga Grundutbildning. Tove har varit på resande fot igen, denna gång bl.a i Indien och även i San Fransisco där hon hämtade ny inspiration från en riktigt spännande och helt unik studio som heter Informedtechnique! Kolla gärna upp dem på Instagram!

Vi i Team Pilates Complete strävar efter att ligga bland de främsta inom Pilates och hämtar ständigt ny kunskap och inspiration genom vidareutbildning och workshops.

Skön helg

önskar

Team Pilates Complete

Global yoga utbildning pilates complete

 

Posted in Inspiration, Instruktörer, Pilates Complete | Lämna en kommentar

Review av STOTT PILATES fem grundprinciper – nacken och huvudets placering

spinal rotation pilates complete

HUVUDET OCH NACKENS PLACERING

Många har svårt att hitta en bra placering av huvudet under magövningar och ryggresningar vilket i sin tur gör att man får anspänningar i nacken och axlarna samt ibland spänningshuvudvärk. Kanske har du känt av det när du började träna?

Inom Pilatestekniken har man genom forskning  försökt att hitta en sätt att avhjälpa detta.

Inom STOTT PILATES använder man en teknik med vad vi kallar en ”headnod”, även kallad en craniovertebral flexion. Syftet är att hitta en naturlig svank i nacken samt stabilisera övre nackdelarna innan rörelse genom att låta skallen glida mot atlaskotan.

En craniovertebral flexion(eller headnod) innebär alltså att du förlänger nacken bort från axlarna och låter huvudet tippa fram något utan att du lyfter huvudet ifrån golvet.(i ryggliggande position)

Det som händer är att skallen glider på de två översta kotorna, det blir en förlängning i nacken och en lätt flexion av huvudet. Dvs. du rör inte själva nacken så mycket utan flyttar snarare på huvudets placering.

Du skall inte trycka in hakan mot bröstet utan det ska finnas tillräckligt med utrymme mellan hakan och bröstet för en liten knytnäve. Inte heller skall du bryta nacklinjen eller pressa huvudet mot golvet.

Tanken är du genom att göra en headnod innan varje magövning ska slippa anspänningar i nacken och axlarna. När headnod och skulderbladsstabilisering hålls så kan magmusklerna jobba mer effektivt.När du sitter i neutral ska huvudet balansera direkt ovanför dina axlar. Den här positionen bör också bibehållas även när du ligger på rygg.

Om Du är kyfotisk (överflekterad i bröstryggen) eller har en hållning där huvudet är framför lodlinjen, kan en kudde eller liknande vara nödvändigt i ryggliggande position för att förhindra nacken från att överextendera.

Vid de flesta tillfällen ska nacklinjen följa ryggradens linje i alla typer av övningar. Tänk på att nacken är en del av ryggraden!

Blicken är också viktig när det gäller att inte anspänna nacke och axlar. Därför ska du vid en flexion av överkroppen ( magövning) låta blicken gå ner mot knäna. Vid en extension av ryggraden (ryggövning) skall blicken vara lätt framåt och ner i mattan. Vid sittande i neutralt läge hålls huvudet rakt fram med rak blick för att undvika flexion och extension.

Du kan prova att ligga på rygg och göra en magövning och samtidigt titta rak upp i taket. Hur känns det i jämförelse med att sänka blicken något och titta mer mot knäna? Kan du känna att du spänner nacken mer när du tittar upp i taket?

Du kan öva på huvudet och nackens placering genom några övningar.

  • CRANIOVERTEBRAL FLEXION/ HEADNOD. Ligg på rygg i neutralt läge med böjda ben. Fötter i höftbredds avstånd, armar sträckta längs sidor. Handflator ner.

Andas in och förläng nacken utan att lyfta huvudet ifrån golvet.

Andas ut och kom tillbaka till neutral.

  • MODIFIERAD AB PREP. Ligg på rygg i neutralt läge och böjda ben. Fötter i höftbredds avstånd. Huvudet vilar i händerna.

Andas in – förläng nacken.

Andas ut – behåll längd i nacken, stabilisera skulderbladen, aktivera magmusklerna för att rulla upp/flektera överkroppen.Behåll bäckenet i neutral.

Andas in – Håll flexionen och expandera bak och ut till sidorna i bröstkorgen. Låt huvudets vikt vila i händerna men behåll längden i nacken.

Andas ut – Rulla tillbaka ner långsamt till neutral liggande position.

  • MODIFIERAD BREASTSTROKE PREP. Ligg på mage i neutralt läge. Händer axelbrett i golvet. Näsan precis ovanför golvytan.

Andas in – stabilisera skulderbladen.

Andas ut –  låt skulderbladen glida ner och förläng huvudet bort ifrån svanskotan och lyft övre bröstryggen och låt bröstkorgen öppna sig något, nedersta revbenen ska vara kvar i golvet.

Andas in – behåll extensionen, andas in i sidor utan att tappa magkontakt.

Andas ut – gå tillbaka ner till liggande på mage i neutral position men bibehåll stabilisering i skuldra och nacke.

Yogobe kan du se videoklipp om huvudet och nackens placering.

Foto: Vegafoto

Posted in Grundprinciper, Matwork, Teknik | Lämna en kommentar

Release the beast – workshop med Elaine Rydberg 28 mars

Are you hosting gremlins in your shoulders? Do you have mean trolls for upper traps and lots of gunk and garbage gathered around your hips, knees and ancles? Do your practice honestly give you more freedom to move, invert and play, or do you wonder if you are you missing out on progress and life quality because you are lacking mobility and hosting to much tension in your body?

This is a workshop for you to tap into your higher potential by releasing a lot of junk and tension around your main joints. By building mobility, integrated strength and flexibility movements your machinery will increase its capacity to move more freely, progress and recover as well as how to address problem areas.This one day intensive course will offer you great techniques to open your body and get ready for more quality training and serious play time.

Mobility – integrated strength, balance and flexibility work

Twisting and Rolling – joint releasing techniques

Inversion Play – how to approach and progress inverted positions like handbalancing

Myofascial release – for flexibility, release and recovery

Elaine is a mover with backround as a Dancer and Yogi. She spends most of her hours on the floor training, teaching and exploring movements. Her specialties are integrated mobility drills and handbalancing. She runs her company elaineplay, working full time teaching classes, workshops and as a Personal Trainer.

Datum: Lördag 28 mars 2015
Längd: kl. 12.00-19.00
Instruktör: Elaine Rydberg
Pris: 1500 kr

 

Bokningsregler

Bokning av kurs eller workshop sker via 031-789 02 22 eller info@pilatescomplete.se. Vänligen uppge namn, adress, telefonnummer samt e-postadress. Svarsmail bekräftar din plats. Faktura sänds via mail.

OBS! Anmälan är bindande för alla kurser och workshops och återbetalning sker endast vid uppvisande av läkarintyg.

Posted in Inspiration, Teknik, Träning, Utbildning & Workshops, Yoga | Lämna en kommentar

Nya kursstarter i Pilates Matwork, MammaBebispilates, Gravidpilates, Yoga och Yogawings v 11 och 12

Pilates foamroller

Kurser-för dig som vill gå på djupet

Fördjupa dina kunskaper och få ny inspiration på någon av våra kurser. Våra klassiker Gravidpilates och Mamma+bebis blandas upp med nyheter som Yogawings och Yoga 360 Flow. Hitta din inriktning och gå på kurs hos oss i vår. Våra kurser är öppna för alla och du kan delta utan att vara Pilates Complete-medlem.

Yogawings

YogaWings

Flygande yoga! Att yoga i luften skapar både ett styrkeutvecklande motstånd och läkande avlastning. Samtidigt som du blir utmanad erbjuder YogaWings en trygghet att öva avancerade positioner som du kanske bara drömt om att prova. Ta din yoga till helt nya höjder med denna effektiva, utvecklande och roliga träningsform!

Datum: Nästa kursstart är vecka 11, 9/3 2015. Måndagar kl.17.00
Längd: 8 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Milla Floryd
Pris: 2250 kr

splash-start

Pilates Matwork Nybörjarkurs

I denna kurs vänder vi oss främst till dig som är nybörjare eller aldrig har provat pilates. En perfekt kurs för dig som är nyfiken på vad pilates kan ge och som vill lära dig grundläggande pilatesteknik lugnt och metodiskt. Vi går igenom STOTT PILATES uppvärmning samt essential- samt intermediateövningar. Målet är att du ska få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp med bättre kroppskontroll, kroppsmedvetenhet och hållning. Vi använder den egna kroppen som redskap och provar på småredskap som flexband och fitnesscircle.

Datum: Nästa kursstart är vecka 11, 11/3 2015. Onsdagar kl. 19.30
Längd: 8 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Linnea Carling
Pris: 2250 kr

Mamma Bebispilates

Mamma+Bebis

I denna kurs vänder vi oss främst till nyblivna mammor som vill bygga upp sin kropp igen efter graviditet och förlossning. Här får du möjlighet att i lugn och ro stärka upp dina djupa stabiliserande muskler i kroppen och återfå din hållning. Övningarna är anpassade så att även din bebis kan vara med och ni får en gemensam och aktiv stund. Du kan delta från det att barnmorska/läkare har givit sitt medgivande.

Datum: Nästa kursstart är vecka 11, 12/3 2015. Torsdagar kl. 10.30
Längd: 8 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Martina Edström
Pris: 2250 kr

gravid bolloband

GravidPilates

Det finns flera fördelar med att träna Pilates under graviditeten. Du bygger upp kroppen för att orka bära de extra kilon som kroppen lägger på sig och orka bära din bebis. Lågintensitetsträning för den djupa bukmuskulaturen samt andning och övningar som är väl anpassade till den växande magen är några saker vi fokuserar på. Under förlossningen behöver du kraft och det är också viktigt att kunna slappna av ordentligt. Med GravidPilates får du båda delarna. Att träna Pilates kan också hjälpa dig att snabbare komma tillbaka till din vanliga kropp efter födseln.

Datum: Nästa kursstart är vecka 11,12/3 2015. Torsdagar kl.17.00
Längd: 8 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Martina Edström
Pris: 2250 kr

yoga

Yoga 360 Flow

Lekfull och dynamisk Yoga kurs för dig som vill bli starkare, mer balanserad och rörlig. 360°  innebär betyder att du får jobba i obegränsade plan med styrka, rörlighet och balans. Stående och sittande positioner, förflyttningar och twistar utmanar din kropp, koordination och ditt nervsystem. En härlig fusion av klassiska yoga element som fokus och närvaro kombinerat med fysiska utmaningar som arm, huvud och handbalanser.

Datum: Kursstart är vecka 12, 2015. Onsdagar kl.17.30
Längd: 6 tillfällen á 55 min.
Instruktör: Elaine Rydberg
Pris: 1690 kr

Bokning av kurs eller workshop sker via 031-789 02 22 eller info@pilatescomplete.se. Vänligen uppge namn, adress, telefonnummer samt e-postadress. Svarsmail bekräftar din plats. Faktura sänds via mail.

OBS! Anmälan är bindande för alla kurser och workshops och återbetalning sker endast vid uppvisande av läkarintyg.

 

Foto: Vegafoto

Posted in boll, Gravid, Gravid/mammabebis, Gravidträning, Gruppträning, Inspiration, Kurs, Matwork, Pilates, Pilates Complete, Träning, Yoga, Yogaswing | Lämna en kommentar

Föreläsning: Anatomi och Principer vid träning med Therese Kellin

tess1

Vill du veta mer om kroppen och förstå varför träningen fungerar så bra, eller varför den inte fungerar alls? NYHET! 2015 är vår föreläsningsserie i 2 delar om kroppens funktionella anatomi och rörelselära, om beteenden och hur man kan hantera hinder vid träning.

Föreläsare är Therese Kellin,  yrkesverksam sjukgymnast. Hon har hållit i flertalet kurser inom kropp och hälsa, samt varit verksam inom gruppträning i flera år. Med sitt breda kunnande handleder hon dagligen människor i rehabilitering, hälso- och livsstilsfrågor. Utgångspunkten är att individen med rätt verktyg kan nå nya höjder. Förutom sjukgymnastexamen är hon utbildad inom idrottsvetenskap, hälsopedagogik och projektledning. Instruktörsutbildad inom bl.a. STOTT matwork pilates samt DMA klinisk pilates för sjukgymnaster.

Del 1, Söndag 8 mars 2015

Söndag den 8/3 kl. 12.00–13.30                      Föreläsning                Anatomi

Föreläsningen innehåller: Rörelseapparatens anatomi, Ryggraden, Autonoma nervsystemet, Andning, Stabilitet vs rörlighet, Vanligt förekommande besvär i rörelseapparaten, Leder och funktion: hur olika leder kan reagera vid instabilitet/rigiditet/överbelastning, Nycklar till att träna säkert

Söndag den 8/3 kl. 13.30–15.00                      Föreläsning                Principer vid träning

Föreläsningen innehåller : Funktionell träning, Stabiliserande träning, Styrketräning, Konditionsträning, Grenspecifik träning, Pilatesträning (olika inriktningar o principer som används), Kroppsmedvetandeträning, Rehabträning, Globala/lokala system/motor control, Input/ output, Open-/closed chain, Principer vid stegring av träning: ser olika ut beroende på träningsform och syfte.

 

Datum: 8 mars 2015

Tid: 12.00-15.00

Pris: 750 kr.  Paketpris 1200 kr vid bokning av både Del 1 den 8 mars samt Del 2 den 29 mars. Se mer info om Del 2här.

Bokning: info@pilatescomplete.se

Bokning av föreläsning, kurs eller workshop sker via 031-789 02 22 eller info@pilatescomplete.se. Vänligen uppge namn, adress, telefonnummer samt e-postadress. Svarsmail bekräftar din plats. Faktura sänds via mail.

OBS! Anmälan är bindande för alla föreläsningar, kurser och workshops och återbetalning sker endast vid uppvisande av läkarintyg.

Posted in Föreläsning, Pilates Complete | Lämna en kommentar