Garuda Inspiration Day 27 maj 2018

Garuda with bricks from Pilates Complete on Vimeo.

För sjätte året så gästas Göteborg och Pilates Complete av, James D’Silva, den mycket uppskattade skaparen av träningsformen Garuda.

Schema:
09:30-12:30 garuda barre workshop
12:30-13:30 paus
13:30-14:30 garuda bricks
14:45-16:00 garuda standing

Workshop- bands & barre 
Lär dig mer om garudatekniken, i barre och bands, i en nära och personlig workshop med James.
Vid barren kan man använda tryck och drag från överkroppen som skapar möjlighet för förlängning
till övriga delar i kroppen. Banden används för att utmana styrkan och stabiliteten. Ta del av James kreativa
och unika övningsbank.

Klass -Bricks/blocks 
Yogablocken integreras i garudatekniken och du får skapa kontakt med muskler som du aldrig känt eller inte använt på
länge. Perfekt för dig som också utövar yoga.

Klass -Matwork standing
Stående, svepande och flödande sekvenser. James signaturklass som har inspirerat tränare och deltagare över hela världen.

För mer info och bokning se här.

Garuda Dhara -garuda på stol


Garuda är en underbar träningsform inspirerad av yoga, pilates, dans och tai chi som fokuserar på flöde, rytm och variation. Du rör dig i flödande serier med mycket roteringar och rörelser som ger en ökad styrka, flexibilitet, koordination och uthållighet. Målet är att släppa på onödiga spänningar i kroppen och att bli av med stelhet och stagnation. Resultatet är en starkare och smidigare kropp med förbättrad hållning och ett lättare sinne.

Söndagen den 22 april erbjuder vi en Garudaworkshop i Chair ( Dhara) med Clara. Garuda Dhara är en sittande form av Garudaträning där man jobbar sittande på stol för att koncentrera sig på att stärka upp och öppna upp de delar av kroppen som är stela och svaga på ett mjukt och flödande sätt. Eftersom man sitter på en pall eller stol blir det i viss mån enklare att utföra övningarna, men vi lovar att man trots detta får jobba hårt!

Läs mer och boka din plats här!

FitKicks

I april kan du att shoppa FitKicks lätta skor i unik design för en aktiv livsstil i vår PopUp shop.

FitKicks är lätta, flexibla skor för dig som gillar barfotakänslan. Skon har en mjuk överdel i stretchtyget spandex och sulan är specialgjord för att ge din fots naturliga form möjlighet att ta plats i skon. Skorna finns till dam, herr och barn och i flera olika färger. Vi tycker att det är den perfekta Pilatesskon både för träning inom- och utomhus. Testa gärna då skorna finns på Pilates Complete under hela april.

ps. lätta att packa ner i väskan på semestern, perfekta för bad och steniga stränder!

Från då till nu- Reformer workshop nu på söndag

Följ med på en resa genom pilates-historien! Lär dig hur pilatesövningarna på Reformern har utvecklats från den ursprungliga, klassiska pilatestekniken som Joseph Pilates undervisade till vår samtida STOTT PILATES-repertoar som vi undervisar idag. Vi kommer att gå igenom och jämföra den ursprungliga avsikten med övningarna och dagens syfte.
En “måste”-workshop för dig som älskar pilates vill veta hur träningsformen har utvecklats och fortsätter att utvecklas allteftersom ny forskning om kroppen och träning kommer.
Reformer-workshopen från nu till då innehåller avancerade reformerövningar och passar dig som tränat pilatestidigare eller är van att träna liknande tekniker som yoga, garuda eller gymnastik.

Instruktör är Tove Gustafsson.

– Det som jag gillar med pilates är att den har gett effekt i annan träning jag gör, utan att jag medvetet anpassat min pilatesträning för det. Att sitta på cykeln går mycket lättare och även när jag simmar känner jag stor skillnad (flyter bättre i vattnet!). Har också märkt stor skillnad när jag spelar golf – jag slår mycket längre och har fått en helt annan stabilitet i mitt spel. För mig är det viktigt att känna glädje i träningen och se att det ger resultat och det har pilatesen verkligen gett mig. Det som är kul med att undervisa är att träffa alla fantastiska människor och se vilka framsteg som görs över tid!

Mer info och bokning här

Pilates för bättre långsiktig hälsa

Hur tränar du för att må bra? Hur får du till din träning så att den är en bra balans till resten av livet?
Vi ser att det många av er som tränar hos oss kämpar med att få till hållbara rutiner och ni frågar om hur mycket, hur tungt och hur snabbt ni kan stegra er pilates. Svaren är som alltid lika varierande och många som frågorna. Allt beror på vem du är, vad du tränar i övrigt, om du har några skador, vilken målsättning du har osv.osv. Det vi alltid svarar är att du måste gilla den träning du utövar för att den ska hålla i längden, att den ska inspirera dig och lyfta dig. Styrkan med just pilatesträning är att den går att variera i oändlighet med olika redksap, intensitet, balansytor, viktmostånd osv osv. Pilates är en fantastiskt träningsmetod som kombinerar styrke-, stabilitets-, rörlighets- och balansträning. Pilates balanserar upp kroppen så att den blir lika stark som smidig.

Pilatestekniken är dels en övningsbank med cirka 500 grundövningar och otaliga modifikationer, och dels en förklaringsmodell för hur man använder kroppen mest ändamålsenligt. Man arbetar efter fem grundprinciper för att göra träningen så säker och effektiv som möjligt. Metoden är väldigt variationsrik och kan tränas på matta med enbart den egna kroppen samt med en mängd redskap och maskiner.

Pilatesträningens främsta fördelar:
Säker och effektiv träning.
Stärker kroppens djupt liggande muskler.
Balanserar styrka och smidighet.
Förbättrar balans, koordination och cirkulation.
Förbättrar hållningen.
Skonsam vilket gör att alla kan utöva det – oavsett kön, ålder eller fysisk status.
Ökar kroppsmedvetenheten – du använder kroppen mer ändamålsenligt.
Höjer prestationen i andra sporter (yoga, löpning, golf, styrketräning, dans etc.).
Framgångsrik som rehabilitering efter skador
De fem grundprinciperna
STOTT PILATES grundprinciper ligger till grund för en säker och effektiv träning.Se dem som dina verktyg för att nå en säkrare och effektivare träning.

När du har lärt dig grundprinciperna och tränat pilates ett tag så kommer du automatiskt att hålla kroppen på ett mer ändamålsenligt sätt även när du utför andra rörelser som att gå, stå, sitta eller när du tränar pilates eller andra träningsformer. På det här sättet kan du också fokusera mer på den mentala delen i pilatesträningen, och framförallt upptäcka att du orkar mer och blir mer uthållig även i din vardag.

Andning
Bäckenets placering
Bröstkorgens placering
Skulderbladens stabilisering och rörelse
Huvudet och nackens placering
Detta är de fem grundprinciperna. I början är det svårt att tänka på alla fem på en gång, men kom ihåg att övning ger färdighet. Ett tips är att Du inför en klass bestämmer dig för en av grundprinciperna som du ska tänka extra mycket på. På så vis hinner du i lugn och ro hitta tekniken. Dessa principer går också att applicera på mycket annan träning. Gå gärna igenom grundprinciperna då och då även om du tränat länge.

Vill du få mer individuella tips och träningsupplägg rekommenderar vi dig att boka en tid med någon av våra personliga tränare för att få ut maximalt utav din pilatesträning. Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta det allra bästa upplägget!

Foto: Vegafoto

Pilates för män WS söndag 25 mars

Pilatesträning kan se lätt ut, och många ställer sig frågande till om träningsformen verkligen är jobbig att utföra och om den kan ge starka muskler och inte bara rörlighet. Det kan den! Pilates kan naturligtvis vara en mjuk skön träningsform som fokuserar på stretch och öppningar i kroppen men hos oss på Pilates Complete fokuserar vi precis lika mycket – om inte mer – på att bygga upp en stark kropp som man kan använda i all övrig träning!

Vi tränar med tyngder i situps och plankor, vi har långa hävstänger i maskinerna och varierar chins och dips med olika belastning för att få en allsidig styrketräning. Corestyrkan maximeras i alla övningar genom instabila underlag som bosus, balansplattor , foamrollers mm

Många män vi pratar med känner sig stela men vill inte tappa styrkan. Alla övningar i pilates tränar hela kroppen och ger bättre styrka, balans, flexibilitet och rörlighet. Smidigheten förbättras snabbt med pilates och det kan man utnyttja i “klassiskt manliga sporter” som tennis, golf och fotboll. Självklart blir tekniken, resultatet och utförandet bättre när man inte behöver arbeta mot sin egen stela kropp – allt blir lättare och bättre om man känner sig BÅDE mjuk och stark!

Faktum är det så att de män som tränar pilates hos oss beskriver att de numera klarar mer på gymet än tidigare – de upplever att de klarar både tyngre belastning och  har längre uthållighet! Exempel på kända män som tränar pilates: David Beckham, Tiger Woods, Hugh Grant, Kobe Bryant & Charles, Jason Kid & Lebron James, Sting mfl. mfl

Är du man och vill prova pilates?

Söndag den 25 mars håller vår Personliga tränare och pilatesinstruktör Philip Bergmann en workshop i Pilates för män.

Den här workshopen är framtagen för att passa lite starkare och men stelare män som vill bli rörligare och få bättre balans i hela kroppen. Vi tränar med pilatesmaskinen Reformer och utrustning som viktbollar och balanskuddar. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av pilates.

Klicka här för mer info och bokning.

 

Foto: Vegafoto

Balanserande boll – Månadens medlemsevent

I mars månad bjuder vi in till en annorlunda och kul lunchklass på den stora pilatesbollen tillsammans med Christian Wederbrand. Nya lekfulla balansövningar kombineras med variationer på de klassiska pilatesövningarna. Lär dig hitta balanens med lite mer svängyta. Inte okontrollerat men inte heller perfekt placerat – finn din balans i rörelsen!

Låt Christians dansanta moves på bollen inspirera dig till din egen bollträning och inleda ditt fredagsmys den här veckan.

Christian Wederbrand jobbar med hela kroppen på ett lekfullt sätt med övningar inspirerade av kampsport, yoga, gymnastik och akrobatik med och utan boll. Hans avslappnade undervisningssätt leder till framgång på mattan. Vill du veta mer om Christian, följ honom som @Alwaywantedtobeagymnast på Instagram.

Varmt välkommen!

Som Pilates Complete-medlem får du delta kostnadsfritt på inspirerande medlemsevent varje månad som t ex roliga klasser med gästinstruktörer, givande föreläsningar, vernissage och mingel.

Mars=pilatespassion!

Under mars månad går pilatesträningen på högvarv. MarchMATness uppmärksammas online över hela världen och på studion erbjuder vi bl.a. extrainsatta pilatesklasser på gruppträningsschemat och en renodlad pilatesworkshop för män!

Pilatesträningen fortsätter att utvecklas från Joseph Pilates grundprogram till en mer modern träning som följer dagens forskning. Mycket har hänt genom åren och vill du vara med på en pilatesresa genom tiden skall du komma på vår specialare Reformer- från då till nu. Roligt, lärorikt och utmanande!

Vår fysiska hälsa är nära sammankopplad med vårt psykiska välmående och vi är glada över att samarbeta med två fullblodsproffs inom den mentala träningen; Pål Dobrin och Paula Warfvinge.

Vi hoppas att du besöker oss för att träna, shoppa vårens skönaste träningskläder eller deltar på något av våra event i vår. Finns du inte i Göteborg kanske våra Wellness-resor till ICE HOTEL eller vår ReCharge-dag i Bokenäset kan locka? Oavsett om vi ses i Korsettfabriken på Kastellgatan eller någon annanstans så önskar vi dig en riktigt frisk och fin vårvinter!

Foto: Vegafoto

Heroica Life Popup-shop i studion hela mars

I mars bjuder vi åter in Heroica Life som Popup-shop i studion. Heroica Life kommer att sälja olika sportkollektioner och märken varje vecka under mars månad. Kläderna går alltså endast att köpas i studion under respektive vecka.Dessutom får du som Pilates Complete-medlem köpa din nya träningsoutfit till ett fint rabatterat pris.

Följande sportkollektioner finns i shopen:

  • 5-11 mars Filippa K soft sport
  • 12-18 mars Gibson Girl
  • 19-25 mars Vie Active
  • 26-31 mars Run and Relax

Jasmin & Linda verkar som ambassadörer för Heroica Life som inspirerar och stärker kvinnor genom träning och livsstil. Deras mål är att ge kvinnor möjligheten att få träningstips, de senaste premiumprodukterna och aktuella träningsevenemang, allt med en feminin touch.

Varmt välkommen in och prova, känna och klämma på kvalitativa, snygga och bekväma träningskläder!