Träna med oss på Yogobe i sommar!

Pilates Complete - Yogobe

SOL * VÄRME * SALTA BAD * GLASS * SANDEN MELLAN TÅRNA * LATA DAGAR * LJUMMA NÄTTER * SKRATT * GRÖNSKA * FAMILJETID * SEMESTER * KLARBLÅ HIMMEL * SMULTRON PÅ STRÅ * ROSÈVIN * TRÄNING PÅ BRYGGAN * KÄRLEK = SOMMAR

Sommaren är en härlig tid! För de flesta av oss betyder sommar några veckors ledighet ifrån arbete och vardag. Tid för tanke och reflektion. Vad betyder sommar för dig? Vad vill du göra med din sommar? Om du vill fylla din sommar med träning kan du träna med oss på Yogobe.

Pilates Complete Yogobe sommar 2017 from Pilates Complete on Vimeo.

Du kan när du vill och var du vill träna med oss på Yogobe.  Yoga/träna/förkovra dig online med oss på Pilates Complete i sommar! Ange kampanjkod PILATESCOMPLETE30 när du skapar ett konto på yogobe.com/register?campaign och få dina första 30 dagar helt gratis och utan bindningstid.

Nu sommarstänger vi studion under två veckor. Från v. 31 öppnar upp studion igen! Närmast ligger våra sommarkurser i yoga, pilates och garuda “Pilates Complete Summerboost”.

Vad du än väljer att göra med din sommar så önskar vi dig sköna, varma dagar, solbrända ben och ett och annat uppfriskande dopp i havet!

Team Pilates Complete

Khristine tillbaka i Team Pilates Complete!

Vi är så glada över att få välkomna Khristine tillbaka till Team Pilates Complete!

Khristine jobbade hos oss på Pilates Complete mellan 2013-2015 och flyttade därefter till Malmö där hon fortsatt arbetade med pilatestekniken på två olika studios.  Nu är hon tillbaka i Göteborg efter två års flytt, föräldraskap och resande.

Khristine kommer att arbeta som personlig tränare och du kommer även att möta henne på våra gruppträningsklasser redan i sommar!

Khristine Acchacoso is a Fully Certified STOTT PILATES® Instructor Levels 1 & 2: Essential, Intermediate, Advanced for Mat, Reformer, Cadillac, Chair & Barrels and Injuries and Special Populations (ISP).She started her Pilates practice and training in the Philippines and has been teaching since 2007. She loves creating a challenging workout and makes sure she addresses the foremost needs of her clients such as de-stressing and pain relief through safe and effective movement and techniques.

Yogiflow- sommarkurs v31

Pilates Complete Summerboost är sommarens bästa träningsinjektion. Alla sommarkurser sträcker sig över fyra dagar, måndag till torsdag och är skapade för att du ska få träna med glädje, variation och lekfullhet för bästa möjliga effekt. Under v31 kan du träna yoga fyra dagar i rad.

Häng med på vår Yogiflow-kurs med Mariell Ehlin under v.31.

Pranayama och Vinyasa. På denna sköna kurs tränar du vinyasayoga och fördjupar din yogapraktik genom att lära dig mer om grundläggande pranayama (andningsteknik) samt dess betydelse och påverkan på vår hälsa. Att skapa kontakt med kroppens insida är en central del i att förstå helheten för vad yoga är. Pranayama ger dig som utövare möjlighet att styra och rikta din livsenergi. Varje klass inleds med pranayama och ett kortare mantra som vi sjunger tillsammans. Klassen följs därefter av ett vinyasaflöde som varje dag har ett nytt tema och fokus. Under dessa dagar får du med dig praktiska redskap som ökar din känsla av närvaro, kroppsmedvetenhet, styrka och balans.

Kursen är öppen för nybörjare såväl som för vana utövare och instruktörer. Kursen går v. 31, 31 juli-3 augusti kl. 18.00. Varje kurstillfälle är 75 minuter. För mer info och bokning.

Happy friday!

Pilates Complete Outdoortraining from Pilates Complete on Vimeo.

Vi önskar dig en skön fredag och helg med en alldeles pinfärsk och härlig video med vår gruppträning från vår underbara terrass! Under sommarhalvåret njuter vi extra mycket av att träna pilates, garuda, yoga och barre utomhus.

Stort tack till våra medlemmar som ställde upp och var med en heldag för att filma och stort tack till fotograf Michael Jönsson, Vegafoto för det fina arbetet.

Nästa vecka flyger vi!

yogawings

Nästa vecka har vi vår Pilates Complete Summerboost i Flygande Yoga med Milla!
Yogawings, Aerial yoga, Antigravity yoga, Flying yoga, Yogaswing – det finns många fantasifulla namn på den underbart lekfulla yogaformen. Ingen annan typ av yoga ger dig vingar på samma sätt. Man bokstavligt talar svävar ovanför marken när man utför sina yogapositioner.

Vill du också göra din yoga tyngdlös?
Kom och var med på kursen, alla är välkomna, inga förkupnskaper krävs och det enda du behöver ha med dig är ett lekfullt och öppet sinne kryddat med en smula mod.

Foto: Vegafoto

Nya pilatesvideos filmade!

pilatescomplete gruppträning film med vegafoto

Igår filmade vi hela 8 timmar på studion! Gruppträningen var det som skulle dokumenteras och presenteras på bästa sätt. Som alltid med ER – våra fantastiska medlemmar, som är bättre än alla supermodeller i världen, och med vår pilatesfotograf Michael Jönssson från Vegafoto.
Fortfarande är det många som inte riktigt vet vilken typ av pilates vi erbjuder på studion och därför känns det viktigt att på ett tydligt och enkelt sätt visa genom rörlig bild hur vår träning går till. Pilates har så mycket att erbjuda och vi är stolta över att kunna erbjuda en sån bredd och stor variation på pilates, garuda, barre och yoga.

Tusen tack alla som deltog under dagen – tränare, instruktörer, medlemmar och fotograf. Vi ser fram emot att få dela med oss av resultatet!
Pilatespussar Linda & Jasmin

Sommarschemat startar denna vecka (v.27-34)

Nu är sommaren här och under juli och augusti ( v.27-34) har vi ett något reducerat schema för gruppträningen.

Du hittar sommarens gruppträningsschema och klasser här. Tider för personlig träning finns under både juli och augusti och bokas lättast genom att maila oss på info@pilatescomplete.se. Under v.29 och v.30 håller vi sommarstängt. Höstens gruppträningsschema kickar igång v.35.

Sommarerbjudande på massagebehandling

Pilates Complete - Behandlingar

Under juli månad har vi öppnat upp extra många tider för massagebehandlingar!

Boka en skön 60 minuters klassisk massage med fokus på avspänning av muskulatur och stimulans av blodcirkulationen.

Sommarpris: 500 kr (ord. pris 700 kr)

Boka din behandling här.

 

Foamrolling- för en smidigare fascia och en mer välbalanserad kropp.

Igår hade vi nöjet att ha Matthew Griffiths hos oss på studion där han delade med sig av sin kunskap om foamrolling. Matthew lärde oss hur vi på ett relativt enkelt sätt kan göra en typ av självmassage med en foamroller för att mjuka upp bindväven, släppa på muskelanspänning och mjukgöra ärrvävnad samt ökar blodcirkulationen.

En foamroller är en mjuk, medelhård eller hård rulle som man rullar  på kroppen och lägger tryck på fascian (bindväven) och musklerna. Genom att lägga tryck på specifika punkter med en foamroller  hjälper du bindväven att bli mer elastisk som i sin tur ger mer utrymme för exempelvis nerver, blodådror, ligament och organ. Ju hälsosammare bindväv, desto bättre rörlighet och mindre smärta. Foamrolling ger musklerna en snabbare återhämtning och hjälper till att förebygga skador.

Fascia är en tunn bindvävshinna som håller ihop och ger stadga åt senor, muskler, ben och organ. Den håller musklerna på plats när du aktiverar dem och underlättar också musklernas glidrörelser mot varandra. När man är ung så är fascian elastisk och tålig, men när man blir äldre tenderar den att stelna , vilket gör att den kan bli hård och stram. Då fascian finns i hela kroppen kan stram bindväv på en plats i kroppen ge upphov till smärta någon annanstans därför är det också viktigt att rulla på många olika delar av kroppen och ej enbart där det känns stelt och stramt.

Matthew rekommenderar att man rullar med foamroller ca 10 minuter varje dag för en smidigare och mer välbalanserad kropp. Du kan också använda foamrolling som en pre-warmup innan du ska träna.

Fördelar med foamrolling:

  • ger en snabbare återhämtning efter träning
  • reducerar ömhet i muskulatur
  • förbättrar rörligheten
  • kan hjälpa till att bygga styrka
  • förebygger skador
  • förbättrar hållningen

Reformera din kropp

Reformermaskinen är en riktig supermaskin som tränar oss från topp till tå! Oavsett om du är nybörjare eller atlet så har vi reformerträning som passar dig.

På vårt gruppträningsschema har vi vanliga reformerklasser som alla kan delta i, inga förkunskaper krävs utan det är bara att boka upp sig och börja träna. Vi har också reformerklasser på fortsättningsnivå, dem kallar vi Reformer 2. Reformer 2 är en koordinativ och tonande klass för dig som tränat reformer under en längre tid. Vi tränar för att uppnå optimala resultat för hela kroppen med mer utmanande övningar för styrka, balans och uthållighet. Man bör ha grundläggande kunskap i reformer-inställningar och övningar när men deltar på denna klass. Sist men inte minst så har vi våra konditionsklasser på reformermaskinen, dessa klasser kallas för Reformer Cardio. Reformer Cardio är en pulshöjande intervallklass där hopp kombineras med grundläggande styrkeövningar med fler repetitioner och högre tempo. På den här klassen använder vi Pilatesmaskinen SPX Max Reformer och redskapet jumpboard. Fokus ligger på att få upp konditionen och man bör ej ha nack- eller ländryggsproblem när man deltar på denna klass.

Utöver våra klasser så har vi också reformerkurser under terminerna där man under 8 veckor gradvis bygger upp styrka, kontroll och stabilitet i kroppen med maskinträning. Kurserna ligger en gång i veckan. Vill man hellre träna ensam så är PT valet. Vi erbjuder individuell Pilates-träning i vår kompletta PT-studio med pilatesmaskiner som Reformer, V2MAX, Cadillac, Stability Chair, Ladder Barrel samt med mindre redskap som Arc Barrel, Edge och andra props.

Är det så att reformerträningen lockar så mycket att du vill starta direkt så har vi våran Rock the reformer-kurs som startar på måndag 3 juli. Läs mer om den här.

Låt oss reformera din kropp !